Poznali ste pilotov, ktorí havarovali?
„Áno, obaja boli skúsení, v hodnosti majora, mali nalietaných niekoľko sto hodín.“
Lietali iba na MiG-29, poznali ich dobre?
„Málokedy sa stáva, že jeden pilot lieta na dvoch typoch. Skôr sú špecializovaní na jednotlivé typy.“
Čo urobí nehoda dvoch skúsených stíhačov, pri ktorej jeden zahynie, s ostatnými pilotmi?
„Je to pre nich určite nepríjemné. Hovorí sa, že piloti sú železní muži, ale aj oni sú len ľudia. Na druhej strane ide o riziko, ktoré povolanie pilota so sebou prináša a musia sa s ním vedieť vyrovnať. Aj u nás lietajú piloti, ktorí sa už museli katapultovať. Napríklad pred troma rokmi sa istý pilot vystrelil z L-39 a dnes je úspešným pilotom MiG-29.“
Môže havária súvisieť so stavom techniky a vycvičenosťou pilotov?
„Príčina môže byť rôzna. Nič sa nedá vylúčiť. Mohli to zapríčiniť poveternostné podmienky, technická porucha alebo chyba pilota. Treba počkať na výsledky vyšetrovania.“
Sú pri takýchto letoch stíhačky vyzbrojené? Mohli mať rakety alebo strelivo v kanóne? Mohla by munícia pri páde na zem spôsobiť ešte väčšie škody?
„Vyzbrojené bývajú, len ak ide o lety nad určenými výcvikovými priestormi, ako sú polygóny, strelnice. Vtedy majú stíhačky cvičnú muníciu. Pri letoch, ako bol tento, lietadlá vyzbrojené nie sú. Išlo o bežný let, pri ktorom sa robil nácvik vzdušného boja. Niekedy mávajú tzv. registre, čo nie sú ani slepé rakety. Je to v podstate železo zavesené pod krídlom a ide o záznamové zariadenia. Keď pilot zameria a akože strelí, registre nasnímajú pomyselnú cestu, ktorou by raketa letela. Z lietadla sa nič neoddeľuje, nič nevybuchuje.“
Lietadlá sa zrazili večer, za tmy. Ako vyzerá taký nočný let? Čo piloti robili?
„Cvičí sa za podmienok zníženej viditeľnosti, keď vidieť málo alebo vôbec. Piloti lietajú viac podľa prístrojov ako podľa vizuálneho kontaktu. Nemám presný opis úlohy, ktorú mali piloti pred haváriou, ale nebol to navigačný let, išlo o úlohu, ktorá sa plní za súčinnosti dvoch lietadiel.“
V akých lokalitách sa lieta? Ak by sa podobná nehoda opakovala, nemôže hocikomu večer padnúť na dom stíhačka?
„Sú presne stanovené zóny, do ktorých sa lieta, a v ktorých sa robia manévre. Pri každom nácviku sa veľmi úzkostlivo dbá na predpisy. Aj pri tejto nehode sa okrem pilotov nikomu inému nič nestalo, ani nevznikla žiadna iná škoda.“
Považujete MiG-29 za dobré lietadlá?
„Najlepšie, aké u nás máme. Generačne stíhajú so všetkými ostatnými, ktoré sa dnes používajú vo svete. Sú to vysoko výkonné lietadlá, ktoré slúžia na získanie vzdušnej prevahy, s druhotnou schopnosťou útoku na pozemné ciele. Spĺňajú všetky kritériá, ktoré na stíhacie lietadlá kladieme, akurát majú dosť nákladnú prevádzku.“
Nemali by sme radšej kúpiť iné stíhačky? Sú MiG-29 bezpečné?
„Závisí od prostriedkov, ktoré armáda má a ako ich môže investovať. Muselo by sa prepočítať, či je vhodnejšie udržiavať a modernizovať lietadlá, ktoré máme, alebo zaobstarať nové. Je to prvá katastrofa Mig-29 u nás a tie lietadlá slúžia už dosť dlho. Nedá sa povedať, že existuje bezpečnejšie lietadlo, lebo každé môže spadnúť.“ (rf, rp)