
Piloti nacvičovali vzdušný boj - prvý plnil úlohu pilota, ktorý uniká, druhý pilota, ktorý ho stíha. Marián Katuška mal unikajúceho Martina Hronca zamerať radarom a simulovať zostrelenie. Podľa dostupných informácií lietadlo Mariána Katušku odzadu alebo zboku narazilo do lietadla Martina Hronca. Hronec sa stihol katapultovať. FOTO PRE SME – JOZEF PETRUŠKA
Odborníci sa zatiaľ odmietli vyjadrovať k stredajšej katastrofe. Hovoria, že do úvahy pripadá niekoľko možností. Buď stíhač neskoro zareagoval, alebo sa vôbec katapultovať nechcel. Vo chvíli, keď už bola situácia kritická, to už nemusel stihnúť.
Vystreľovacie sedačky K-36 sú podľa leteckého publicistu Tomáša Kiku kvalitné a nepozná prípad, keď by pilota nedokázali zachrániť. V kritickej situácii stíhač odhodí prekryt kabíny a potiahne dve katapultovacie madlá na prednom okraji sedadla medzi svojimi nohami.
Zariadenie automaticky zatiahne popruhy na tele pilota kvôli bezpečnosti a dva raketové motory sedačku vystrelia do priestoru. Sedačka má aj kryt hlavy pre prípad, že pilot nestihne otvoriť kabínu a sedačka musí prekryt preraziť. Stíhač i sedačka dosadajú na zem pomocou padákov.
MiG-29 nemá sedačku, ktorá by v ohrození dokázala pilota katapultovať sama. Kika hovorí, že podobné sedačky sa montujú do lietadiel typu Suchoj, napríklad do dvojmiestneho Su-34. Vo chvíli, keď dôjde k odchýlke od nastavenej bezpečnej výšky a rýchlosti, systém automaticky sedačky vystrelí do vzduchu.
Pri katapultáži väčšinou pilot v dôsledku vysokého preťaženia a odkrvenia mozgu upadne do bezvedomia a preberá sa až na padáku. Ak to situácia dovolí, mal by mať založenú aj dýchaciu masku. Sedačky v MiG-29 dokážu zachrániť pilota aj keď už má jeho stroj nulovú výšku a nulovú rýchlosť. (wm)