Havarované lietadlá MiG-29 patrili k najnovším stíhačkám, ktoré Slovensko získalo. Armáda ich dostala v roku 1995. Spolu mali slovenské ozbrojené sily pred pár týždňami 24 kusov tohto typu lietadla, dnes ich je 21. Jeden zhorel, dva boli zničené pri stredajšej nehode. Tri sú dvojmiestne.
Veľká časť najmodernejších stíhačiek našej armády čaká na generálne opravy - vojaci používajú termín „uschopnenie“. Neoficiálne správy (pred haváriou) hovorili, že z „dvadsaťdeviatok“ nelietajú viac ako štyri stroje. Slovensko sa nedávno rozhodlo, že zatiaľ nenakúpi novú techniku, ale základom jeho letectva zostanú po nevyhnutných opravách práve stíhačky MiG-29.
Desať lietadiel MiG-29 zostalo Slovensku v roku 1993 po rozdelení výzbroje federálnej armády. Na rozdiel od iného majetku, ktorý sa delil v pomere 2:1, si MiG-29 Česko a Slovensko rozdelili na polovicu. Slovensko získalo i jediný federálny trenažér a pozemný riadiaci systém. Česko neskôr svoje stroje predalo.
Šesť lietadiel Slovensko deblokovalo z Ruska v roku 1994 a posledných osem stíhačiek o rok neskôr v decembri. Mečiarova vláda predtým rozhodla, že dovezie lietadlá cez firmu Katrim Stella.
Doteraz zverejnené informácie hovoria, že mnohé dôležité súčiastky na posledných privezených strojoch - hydraulika, motory, neboli nové, ale premontované z iných lietadiel. Naši technici mali od začiatku dosť práce, aby boli stroje použiteľné. Rusi si z dlhu odpísali zhruba 200-miliónov dolárov.
Katrim Stella dlho nebola schopná zabezpečiť náhradné súčiastky z deblokácií, aby boli lietadlá prevádzkyschopné. Dovážali sa za doláre a platili sme ich v hotovosti. Napriek tomu si firma nárokovala stomiliónovú odmenu za sprostredkovanie deblokácie.
V minulom volebnom období sa ministerstvo obrátilo priamo na ruského výrobcu, aby sa vyhlo obchodovaniu cez tretie firmy. (rf, fw)