Letecká havária dvoch slovenských stíhačiek MiG-29 pri obci Spišské Tomášovce v povodí rieky Hnilec v Studenej doline
BRATISLAVA – Slovenské vojenské letectvo postihla katastrofa. Armáda v stredu večer pri nácviku vzdušného boja prišla o jedného zo špičkových pilotov a o dva zo svojich najmodernejších strojov.
Stíhačky MiG-29 sa zrazili nad Slovenským rajom vo výške štyri kilometre. Pilot Martin Hronec sa stihol katapultovať a záchranári ho našli dve hodiny po nehode.
Telo Mariána Katušku našli až včera ráno zakliesnené v kokpite jeho lietadla asi 300 metrov od cesty na kopci Grajnár neďaleko obce Hnilčík. Na zemi nebol nikto zranený.
„Zbadali sme dve približujúce sa svetielka. Vedel som, že sú to lietadlá. Zrazu bolo vidieť len obrovskú žiaru. Bol to dlhý ohnivý pás, vyzeral ako kométa. Počuli sme výbuch a jasne sme videli padať dve lietadlá,“ hovorí Ján Bolf, ktorý trávil stredu s priateľmi na chate vo Ferčekovciach pri Spišskej Novej Vsi.
Ďalší svedok, asi 17-ročný Bohumil Kellner z Hnilca, povedal, že v čase zrážky bol s otcom a bratom v aute na kopci. „Počuli sme strašný hluk motorov lietadiel. Nasledoval náraz a potom sa oba stroje zrútili. Jeden z nich sa rozbil ešte vo vzduchu a k zemi padal rozlomený napoly. Všetci sme boli vydesení. Otec sa ani nechcel ísť pozrieť, čo sa vlastne stalo. Tušili sme, že ide o vojenské lietadlá.“
Medzi zvedavcami boli aj mladí muži z Rožňavy. „Ležal som v posteli a pozeral akčný film, v ktorom práve zhoreli dva vrtuľníky. V tom mi volá brat, vraj v rádiu hovorili o zrážke lietadiel. Sadli sme do auta a prišli sme sa pozrieť. Je to horšie ako vo filme,“ povedali, keď videli trosky lietadla.
V okamihu havárie boli vo vzduchu z vojenských lietadiel len spomínané dve stíhačky. Štartovali zo základne v Sliači, v ten deň boli obaja vo vzduchu už tretíkrát. Pri nácviku bojovej situácie mal Hronec v prvom lietadle unikať, Katuška v druhom ho mal stíhať, zamerať radarom a simulovať zostrelenie.
Katuškovo lietadlo však zo zatiaľ neznámych príčin odzadu alebo zboku narazilo do Hroncovho stroja. Trosky migov sú roztrúsené v okruhu kilometra v členitom teréne. Veľká časť jedného z nich dopadla vedľa turistického chodníka. Vojaci na mieste nehody hovorili, že odistená bola aj kabína druhého lietadla. Dá sa predpokladať, že aj druhý pilot sa pokúsil katapultovať predtým, ako sa zrútil na zem.
Po nehode začalo po pilotoch pátrať dvesto vojakov, šesťdesiat policajtov, pracovníci lesných závodov i členovia horskej služby.
Hronec prežil nehodu bez vážnejších zranení, ale včera bol na tom psychicky ešte dosť zle. Keby ho večer nenašli, pravdepodobne by sa jeho organizmus v mrazivom počasí v horskom teréne do rána podchladil. Podarilo sa ho nájsť vďaka ohňu, ktorý založil. Manželky oboch pilotov sú priateľky. Po oznámení nehody čakali na výsledky pátrania spolu. Manželka zosnulého pilota zažila podľa informácií ČTK podobnú stratu už v minulosti. Jej prvý manžel, ktorý bol takisto pilotom, údajne tiež zahynul.
Škoda je takmer šesťsto miliónov korún. Zostatková hodnota jednej zo sedemročných stíhačiek bola 277 miliónov, druhej 319 miliónov. Až do vyšetrenia nehody je výcvik na MiG-29 zastavený. Náčelník generálneho štábu Milan Cerovský hovorí, že je to najvážnejšia nehoda v histórii slovenského vojenského letectva. Podľa neho prišla armáda o jedného z najskúsenejších pilotov. Katuška aj pilot druhého migu mali podľa neho nalietané cez tisíc letových hodín, z toho len tento rok strávili vo vzduchu vyše sto hodín.
Autor: rf, čtk, top