Bratia Haffovci čelia trestnému oznámeniu malých akcionárov EM.TV, že úmyselne vodili verejnosť za nos, keď vedome zastierali katastrofálnu situáciu podniku. Sú podozriví, že protiprávne zatajovali dôležité informácie, ktoré by mali rozhodujúci vplyv na rozhodovanie o kúpe či predaji akcií.
Pred dvoma rokmi sa nemecké burzy dostali do absolútnej burzovej extázy. Internetové a infotechnologické akciové spoločnosti vznikali ako huby po daždi. Hneď po prvom kótovaní na burze explodovali ich kurzy do stratosférických výšin.
Na vrchole tejto historicky jedinečnej burzovej vlny sa vznášala firma EM.TV. Jej kurz sa v marci 2000 nachádzal na historickom maxime 120 eur; približne pätnásťtisíc percent nad pôvodnou hodnotou pri vstupe na burzu v roku 1997. Majitelia EM.TV, bratia Thomas a Florian Haffovci sa slnili na vrchole slávy. Stali sa burzovými miliardármi, stelesnením úspechu novej ekonomiky; pri nohách im ležal nemecký podnikateľský a spoločenský svet.
Motorom EM.TV bol starší brat Thomas Haffa. Charizmatickému manažérovi sa podarilo z malého podniku zameraného na merchandising populárnych postavičiek detských filmov a seriálov (Pippi, Tabaluga, Heidi, Flintstonovci) prostredníctvom ohňostroja pozitívnych správ na burze vyrobiť mediálny koncern, do ktorého patrila okrem iných aj legendárna americká firma Jim Henson a najväčší archív detských filmov a seriálov na starom kontinente Junior.
Bratia Haffovci kupovali počas najväčšieho burzového ošiaľu podniky ako na bežiacom páse. Bolo za čo. V marci 2000 dosiahla hodnota všetkých akcií EM.TV 13 miliárd eur, čo bolo viac ako celková cena leteckého koncernu Lufthansa.
Vyvrcholením bola kúpa akcií formuly 1. EM.TV chcel rozšíriť pole pôsobnosti, opustiť priúzku kazajku mediálnej sféry. To však Haffovcom zlomilo podnikateľský väz. Súčasne s kúpou práv na prevádzkovanie automobilovej súťaže F1 začala v roku 2000 spľasínať novoekonomická burzová bublina. Kurz EM.TV začal nezadržateľne klesať.
Thomas a Florian Haffovci sa snažili všetkými desiatimi vygenerovať sľubovaný obrat a zisk. Do poslednej sekundy pred povinným uverejnením hospodárenia sa snažili na verejnosti maľovať pozitívny obraz svojej firmy. Napokon museli priznať, že namiesto tristomiliónového zisku zaznamená EM.TV v roku 2000 gigantickú stratu. Tá sa napokon vyšplhala na vyše 1,5 miliardy eur.
EM.TV nevládala ani splácať úroky na úver, ktorý si musela zobrať pri preberaní väčšiny akcií formuly 1. Haffovci opustili EM.TV, predali časť svojho podielu novému majiteľovi, skúsenému mediálnemu podnikateľovi Wernerovi Klattenovi. Dnes sa kurz EM.TV pohybuje tesne pod hranicou jedného eura.
JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov