Prieskum firemnej mikroklímy

Medzi vyhľadávané poradenské služby patrí Prieskum firemnej mikroklímy. Ide o komplexný prieskum spokojnosti zamestnancov, ktorý pomáha vedeniu spoločnosti usmerňovať vnútrofiremné akti

vity.
Prieskum pomáha odhaliť slabé miesta, ktoré treba riešiť, inak vústia do silnej demotivácie zamestnancov. Dôvodov môže byť viacero – nevyhovujúce odmeňovanie, zlé vzťahy s nadriadenými, nespokojnosť s pracovnými podmienkami,  nedostatočné príležitosti pre postup či osobný rast, zlá atmosféra na pracovisku a mnoho iných. Prieskum mapuje aj príčiny problémov. Vedenie sa nedozvedá iba to, že zamestnanci sú nespokojní s odmeňovaním, ale aj to, ktoré zložky odmeňovania sú podľa nich zlé.
Prieskum zohráva aj ďalšiu dôležitú úlohu - je prejavom záujmu firmy o svojich pracovníkov a  pomáha prehĺbiť dôveru zamestnancov v konanie manažmentu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prieskum pomáha zlepšiť atmosféru najmä vo väčších firmách
Počas svojej praxe sme prieskumy realizovali pre rôzne typy spoločností. Najväčší význam prieskumu vidíme u stredných a veľkých podnikov, kde je menší priestor pre obojstrannú komunikáciu. Práve vďaka prieskumu sa nám darí sprostredkovať komunikáciu zamestnancov z najnižších stupňov smerom k vedeniu spoločnosti. Celý prieskum sa realizuje pri zachovaní úplnej anonymity zamestnancov a tak sú výstupom veľmi úprimné odpovede, ktoré by inak neodzneli. Prieskum je pre pracovníkov signálom, že vedeniu na ich názore záleží a často využijú naplno priestor, aby sa vyjadrili.

Dotazník ako priestor na názor
Pri zbere údajov využívame dotazníkovú formu. Takto sa nám darí osloviť všetkých zamestnancov spoločnosti. Dotazník im poskytuje dostatočný priestor na ich názor. Priemerná návratnosť dotazníkov je u našich klientov 60 – 70%. Dotazník pozostáva z otvorených a zatvorených otázok. Otvorené otázky poskytujú priestor na vyjadrenie názorov, pocitov, postojov a námetov zamestnancov. Zatvorené otázky zas umožňujú presne kvantifikovať skúmané faktory. Vďaka zatvoreným (merateľným) otázkam vieme našim klientom poskytnúť aj porovnanie s inými spoločnosťami na Slovensku a pri opakovanom prieskume vieme sledovať vývoj celkovej atmosféry v spoločnosti. Počas zberu údajov sa so zamestnancami aj osobne stretávame a tak dotvárame celkový obraz o spoločnosti a jej zamestnancoch. Dôležitou súčasťou prieskumu je tzv. motivačný audit. Skúmame tu, nakoľko sú jednotlivé faktory motivácie pre zamestnancov dôležité a na druhej strane, nakoľko sú s nimi spokojní. Spoločnosť získa rýchlo prehľad o tom, do ktorých motivačných zložiek má investovať viac prostriedkov a kde naopak ubrať. Môže tak svoje prostriedky investovať adresnejšie. Samozrejme, motivácia nie je len otázkou financií. Skúmame aj ostatné faktory, ktoré vplývajú na celkovú motiváciu zamestnancov. Medzi nimi spomeňme napríklad uznanie, či dostatočný prístup ľudí k informáciám o dianí vo firme. Toto sú práve oblasti, ktoré v našich prieskumoch vychádzajú ako kritické. Medzi demotivátori sa často zaraďujú aj zlé vzťahy na pracovisku, možnosť na ďalší postup a prekvapivo aj zmysluplnosť práce. Keď sme s projektmi začínali, porovnávali sme získané údaje so vzorkou spoločností v Českej republike. Dnes už máme dostatok dát na to, aby sme vedeli našim klientom poskytnúť porovnanie so vzorkou slovenských a nadnárodných spoločností pôsobiacich na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Zaručené pravdy môžu spraviť vo firme nezdravú klímu
Súčasťou prieskumu sú aj otvorené výroky. Zamestnanci dopĺňajú výroky ako “Firma má najväčšie rezervy v...”, “Môj pocit spokojnosti vo firme by zlepšilo...” a iné. Všetky výroky zamestnancov sa k vedeniu spoločnosti dostanú bez úprav. Naši konzultanti ich len pre lepšiu orientáciu v texte triedia do celkov podľa ich významu. Ako konkrétny príklad použime otázku “Vo firme by som rád hovoril viac o...”. U našich klientov sú najčastejšou odpoveďou výroky týkajúce sa odmeňovania. Druhou najčastejšou odpoveďou sú výroky “o budúcnosti firmy”. Práve tu ľuďom chýba viac informácií o tom, kam sa ich firma uberá, aké má ďalšie plány, aké sú plány s ich konkrétnym pracoviskom. Nedostatok oficiálnych informácií si kompenzujú rôznymi klebetami, šumami a “zaručenými pravdami”. Dôsledkom sú neraz obavy a neistota zamestnancov, ktorých prvotným zdrojom je práve nedostatok oficiálnej komunikácie. Ďalším zistením je, že ľudia sa potrebujú rozprávať viac a otvorene o problémoch na pracovisku. Pracovné problémy sa často premlčia, či ututlajú, namiesto toho, aby sa otvorene v spolupráci s ľuďmi vyriešili. V mnohých prípadoch sa hovorí málo o zlých vzťahoch a atmosfére na pracovisku. Tieto sa následne prenášajú do celkového vzťahu ľudí k firme a do ich pracovnej motivácie.

SkryťVypnúť reklamu

Prieskum je aj záväzkom voči zamestnancom
Je ťažké urobiť viacero zovšeobecnení. Každá spoločnosť má svoje špecifické problémy, ktoré musí riešiť. Prieskum je nástrojom, ako ich zistiť. Zároveň je aj záväzkom voči zamestnancom. Ak oni otvorene vyjadria svoj názor, svoje obavy a svoje očakávania, je povinnosťou spoločnosti riešiť tie, ktoré ovplyvniť môže.  Naša spoločnosť nezabúda na tento záväzok a klientovi sa snaží pomáhať aj vo fáze implementácie. V záverečnej správe uvádzame návrhy opatrení, ktoré by mal klient uskutočniť. Na pracovnom stretnutí z manažmentom vypracujeme akčné plány, kde jednotlivé opatrenia rozpracujeme do krokov. Určíme pracovné tímy, ktoré sú za realizáciu opatrení zodpovedné. Následne monitorujeme činnosť jednotlivých tímov a ohlasy na vykonané opatrenia zo strany zamestnancov. Až keď sa jednotlivé opatrenia “uvedú do života“, končí sa naša práca.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Mgr. JANA ZEMIAROVÁ, konzultant spoločnosti TIMAN, s.r.o.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 911
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 466
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 439
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 350
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 328
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 896
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 548
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 216
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu