
Veľké nič? Návštevník v Tate Britain sa pokúša vylúštiť maličké rukopisné vysvetlenie na bielom plátne. Je to nominované dielo Fiony Bannerovej. FOTO - REUTERS
Anish Kapoor, ktorý roku 1991 získal Turnerovu cenu, najvýznamnejšiu britskú cenu za moderné umenie, sa v piatkovom vydaní Times zmienil o krajinkách, ktoré tento labouristický politik maľuje počas vianočných a letných prázdnin. Sú, ako tvrdí Kapoor, „úplne obyčajné“. Nedeľní maliari ako on „by mali zostať doma“. Uznávaný umelecký kritik Dinos Chapman povedal: „Ľudia v takýchto pozíciách by mali byť na verejnosti zdržanlivejší.“
Howells absolvoval umeleckú vysokú školu. Diela nominované tento rok na Turnerovu cenu označil za „koncepcionalistické smeti“. Ide okrem iného o fotografiu pisoára, prerozprávaný pornofilm a pohár vody položený na zem.
Minister v piatok priznal, že je „nedeľný maliar“. No, ako dodal, o to tu nejde. „Najhoršie na prezentácii Turnerových cien je to, že sú také nudné.“ Neprestajné porušovanie tabu len pre porušovanie tabu už vraj publikum unudilo.
Mnohé denníky, od Times po Sun, ministra pochválili a gratulovali mu k odvahe. Umelecká kritička Rachel Campbell-Johnsonová však napísala: „Howells nepochopil, o čo v Turnerovej cene ide. Teda, že v nej nejde o pekné obrázky. Odkedy túto cenu pred desiatimi rokmi založili, snaží sa venovať umeniu, ktoré kladie otázky, vypadáva z rámu a prekračuje hranice.“ (dpa)