Javisko poskytuje priestor všetkým divadlám

„Divadelných časopisov je u nás málo, takže o konkurencii v podstate ani nemôže byť reč,“ odpovedá nová šéfredaktorka dvojmesačníka Javisko VIKI JANOUŠKOVÁ na otázku, ako sa na trhu znášajú spolu so štvrťročníkmi Divadlo v medzičase (mimochodom, ten ...


Javiskové duo, šéfredaktorka Viki Janoušková (vpravo) a Vladislava Fekete. FOTO SME - ĽUBOŠ PILC


„Divadelných časopisov je u nás málo, takže o konkurencii v podstate ani nemôže byť reč,“ odpovedá nová šéfredaktorka dvojmesačníka Javisko VIKI JANOUŠKOVÁ na otázku, ako sa na trhu znášajú spolu so štvrťročníkmi Divadlo v medzičase (mimochodom, ten mal predchodcu Medzičasopis, periodikum Združenia mladých divadelníkov na Slovensku, ktoré rozbiehala práve ona) a Slovenské divadlo. „Súčasné divadlo potrebuje dôslednú reflexiu nielen prevádzkovú, ale aj estetickú, hodnotovú, a na tú je stále málo priestoru.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Amatér, profesionál, nezávislý

Javisko, ktoré vychádza už tridsaťštyri rokov, bolo dlho zafixované najmä ako platforma pre ochotnícke divadlo, no v súčasnosti je už časopis vyprofilovaný na revue s ambíciou mapovať všetko podstatné v divadelnej sfére.

„Práve téma dokončovaného šiesteho čísla - amatér, profesionál, nezávislý - potvrdzuje širšiu orientáciu časopisu. Dnes, keď sa divadlo variabilizovalo, už ťažko jednoznačne povedať, komu je téma určená. Mapujeme organizáciu a prevádzku nezávislých skupín, amatérskych i profesionálnych, a snažíme sa o teoretické pomenovanie tohto prúdu divadla, ktoré po vzniku Stoky, GUnaGU, Divadla a.ha. a ďalších zažíva akúsi druhú vlnu. Klasická definícia, že amatér je divadelník, ktorý sa divadlom neživí, už neplatí ani o nezávislých profesionáloch, pretože tí sa tým tiež nemôžu uživiť, ten medzník sa zotrel.“

SkryťVypnúť reklamu

Novej šéfredaktorke je táto problematika dôverne známa, popri pôsobeniach vo funkcii dramaturgičky v Štúdiu S, Astorke či v rozhlase stála pri vzniku Divadla a.ha. a desať rokov bola jeho kľúčovou osobou. „Možnosť nastoliť diskusiu a dialóg cez časopis bola pre mňa veľmi vítaná a zaujímavá, otvorila sa mi šanca zhodnotiť si obdobie predchádzajúcej praxe, objektivizovanie svojich skúseností.“ Podobne to platí aj o druhej časti redakčného dua, Vladislave Fekete, ktorá má tiež praktické skúsenosti s viacerými nezávislými projektmi.

Hranice fyzické i estetické

Popri veľkom priestore venovanom martinskej Scénickej žatve téma divadla „amatérskeho, profesionálneho, nezávislého“ (o bohatej a často rôzne chápanej pojmológii svedčia aj ďalšie viac či menej používané názvy ako divadlo alternatívne, experimentálne, štúdiové, autorské, malé javiskové formy a ďalšie) bude pokračovať aj v bonusovom, siedmom tohtoročnom čísle. „Celkom spontánne nám zatiaľ vznikajú akési dvojčísla, lebo aj prvá téma v nasledujúcom roku sa bude tiahnuť dvoma číslami. Vzťah divadla a hraníc chceme analyzovať nielen v zmysle fyzickom ako divadelný export a import, ale aj v rovine estetickej, dramaturgickej, v spôsobe prenosu cudzej dramatiky v zmysle inscenačnom. A nemôžeme obísť ani aspekt čoraz masívnejšieho odchodu našich divadelníkov do cudziny.“

SkryťVypnúť reklamu

Nová štruktúra časopisu sa tvorila už pred príchodom Viki Janouškovej. „Chceme ju zachovať - polovica je venovaná aktuálnej téme a druhá časť stálym rubrikám. K recenziám a informáciám o festivaloch sme pridali akýsi servis tipov pre dramaturgov - rubriku Prekladatelia na linke, ďalej Monitoring, kde mapujeme a dokumentujeme premiéry úryvkami z recenzií, a rubriku Kontexty, v ktorej sa k danej téme vyjadrujú ľudia z iných druhov umenia.“

Ešte nedávno vychádzalo Javisko ako mesačník, nedostatok financií prinútil vydavateľa Národné osvetové centrum zredukovať periodicitu.

„Ten únik priestoru cítiť, no na druhej strane som rada, že sa nenaplnili katastrofickejšie scenáre. Veríme, že sa nám podarí časť financií získavať aj adekvátnou inzerciou, príklad pražského Národného divadla by mohli nasledovať aj naše kultúrne inštitúcie a propagovať svoje aktivity,“ dodáva Viki Janou-šková.

SkryťVypnúť reklamu

ALEXANDER BALOGH

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 748
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 571
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 736
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 597
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 572
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 379
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 097
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 235
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu