Ragpicker‘s Dream je podľa súvislostí v pesničke značka nejakého lacnejšieho amerického alkoholu. Voľný preklad tohto termínu je „sen vyberača odpadkov“, ešte voľnejší „sen ragtimového gitaristu“. Indiáni by povedali „ten, ktorý sa zaobíde bez trsátka“. Ragpicker Mark si bez tejto pomôcky už dlhé roky vystačil celkom dobre. Odjakživa preferoval radšej priamy kontakt so strunami, palec a ukazovák pohybujúce sa oproti sebe, čo sa stalo súčasťou tvorby jeho tónu už za čias Sultans Of Swing. To sa práve končili sedemdesiate roky a rockoví dinosauri ustupovali pod tlakom punkerov. V tomto kontexte svietili brilantní a nápadní Dire Straits ako mandarínka medzi zemiakmi.
Pokiaľ proletári vychádzali z rock‘n‘rollu, Knopflerova inšpirácia siahala ešte hlbšie - k americkej country medzi a povojnového obdobia. Odtiaľ, konkrétne od Cheta Atkinsa, prebral aj techniku pravej ruky a pod rúškom sviežej rockovej rytmiky ju servíroval nič netušiacim stredoškolákom v manchestrových šiltovkách.
Po tom, čo sa kapitola Dire Straits definitívne uzatvorila, začali sa rôzne nerockové záľuby bývalého kapelníka prejavovať ako integrálna súčasť jeho sólovej tvorby. Na cédečku Golden Heart sú napríklad zreteľné írske prvky. Pokiaľ predposledné - Sailing To Philadelphia - je pestrou poprockovou skladačkou, Knopflerov nový, pomerne konzistentný album hneď na prvé počutie prekvapí výrazným príklonom k retru a country. Mark tu zostal viac pesničkárom ako pompéznym gitaristom. Charizmou a priamočiarosťou čím ďalej tým viac pripomína ďalší veľký vzor - J. J. Calea.
Inštrumentálne majstrovstvo, vďaka ktorému sa Knopfler umiestňoval na čelných priečkach hráčskych rebríčkov, už uplatňuje iba striedmo. Čo chcel v tomto smere dokázať, to už predviedol v minulosti, a dnes svoj potenciál iba naznačuje. Knopfler svojím správne načasovaným hraním dokáže udržať pesničku, kde spev je podporený iba jedinou akustickou gitarou, v napätí a ťahu hodnom celej kapely. Jeho virtuozita sa presúva do iného, inteligentnejšieho rozmeru. Súčasná podoba jeho hudby je až nápadne jednoduchá a hoci sotva niekoho okamžite prevalcuje, pri počúvaní sa ocitávame až po uši ponorení do podmanivej atmosféry dvanástich mikropríbehov.
Nová kolekcia skladieb sa podobá galérii s obrázkami, z ktorých každý nás na pár minút vtiahne do svojho deja. Účinne tomu pomáha jeho podmanivý vokál a texty. Okrem klasických knopfleroviek s prijateľnou dávkou recyklácie tu tiež nájdeme výlety do ďalších žánrov ako military country, western swing či christmas song. Ragpicker‘s Dream síce neposunie hudobný vývoj smerom dopredu, jeho účinky sú však liečivé a znásobujú sa po každom ďalšom vypočutí. Značka „Mark“ Knopfler predstavuje záruku oporného bodu v zradných močariskách hudobnej nadprodukcie dnešných dní.
Autor: MARTIN CHROBÁK