Ekonómovia predpokladajú, že Slováci minú tento rok v obchodoch viac ako vlani. V novembri a decembri 2001 sa maloobchodné tržby vyšplhali k šesťdesiatim miliardám, tento rok by mali túto hranicu prekročiť. „Rekordne totiž rástli reálne mzdy,“ vysvetlil analytik UniBanky Viliam Pätoprstý.
Na Vianociach však pravdepodobne zarobia najmä veľké obchodné reťazce. Tie už teraz lákajú zákazníkov rôznymi predvianočnými zľavami. V menších obchodoch je to väčšinou inak. „Zľavy sú iba na staré modely. O vianočných akciách rozhodne majiteľ podľa toho, ako pôjdu kšefty,“ tvrdia predavači v jednej z bratislavských predajní lyží.
Malí obchodníci nezachytili trend lákania zákazníkov nižšími cenami v čase predvianočnej nákupnej horúčky. Výsledok je ten, že majú menej zákazníkov, ktorých svojimi vianočnými akciami nalákali veľké nákupné centrá. „Len sa tu tak pozerám, čo by som mohla kúpiť deťom a manželovi. Nakoniec ale asi aj tak kúpim väčšinu darčekov za akciové ceny v obchodnom dome,“ hovorí jedna zo zákazníčok predajne oblečenia. (tv)