lebo dieťa by si vraj mohlo v návale zlosti ublížiť. Keď chcelo ísť na záchod, muselo búchať na dvere. Zo stien viselo vytrhané elektrické vedenie, o ktoré si starší chovanci pripaľovali cigarety, lebo nemali miestnosť na fajčenie ani zápalky. Na hodine telesnej výchovy používali deti len jedny tenisky, ktoré si požičiavali.“
Toto boli zážitky inšpekcie v reedukačnom domove v Tornali.
Pri kontrole pred dvoma rokmi zistila hrubé nedostatky v riadení, vo výchove, v učení i práci s deťmi. Inšpekcia preto odporučila krajskému úradu, aby pre zavážné chyby riaditeľa odvolal.
Stalo sa. Dnes má reedukačný domov nové vedenie.
Šokujúco sa rozhodla pred pár rokmi riešiť situáciu aj riaditeľka osobitnej školy vo Veľkom Mederi. Bez vedomia rodičov i základnej školy premiestnila pár zdravých detí z detského domova do osobitnej školy. Bála sa totiž, že by školu mohli pre nízky počet žiakov zavrieť.
„V záznamoch psychológa sa písalo, že deti sú ‘nastavené‘ na osobitnú školu,“ neveriacky krúti hlavou inšpektorka. Trvalo niekoľko mesiacov, kým sa jej podarilo presvedčiť úrady, že riaditeľka konala neoprávnene a deti sa vrátili naspäť do školy. V osobitnej škole stratili takmer rok.
Riaditeľka odvolaná nebola, lebo s tým nesúhlasila rada školy.
Skúsenosti inšpekcie i pedagógov hovoria o tom, že niektorí riaditelia majú tendencie svoju moc zneužívať.
Každého učiteľa, ktorý sa im postaví na odpor, v rámci racionalizácie prepustia. Na pôsobenie v škole – či už dobré, alebo zlé – majú neobmedzený čas. Rada školy síce môže navrhnúť odvolanie riaditeľa (mnoho z nich to nerobí, i keď má na to dôvod), ale odvolať ho môže len krajský úrad. Ak chce.
(sr)Viac v prílohe RODINA A ŠKOLA