rokoch aj u nás mimoriadne vzrástol. Potvrdzuje to aj nárast počtu áut, ktoré na Slovensku jazdia na LPG.
LPG je označenie pre tekuté ropné rafinérske plyny. Je to zmes propánu a butánu s vysokou mierou čistoty. Je bezpečným, ekologickým a ekonomicky priaznivým zdrojom pohonu. Mnohí významní výrobcovia automobilov vypúšťajú z montážnych liniek autá, ktoré sú na LPG už pripravené. Prívlastok „alternatívny pohon“ teda stráca v súvislosti s LPG svoj pravý význam. Argumentov v prospech LPG je mnoho a sú dobre známe. Ak ste v pokušení jazdiť lacnejšie, ponúkame Vám niekoľko zaujímavých informácií a hodnotných rád o LPG.
Úspora je zrejme najvýznamnejším motívom pre prestavbu auta na LPG. Aj napriek tomu, že za prestavbu musíte zaplatiť pri-bližne 18 tisíc korún (záleží od značky a typu vozidla), návratnosť investície je pomerne rýchla. Cena LPG sa totiž pohybuje zhruba na polovici cien benzínu. Úspora na kilometer jazdy je teda približne 1,50 Sk. Ak máte auto so 60 litrovou nádržou, môžete pri každom tankovaní „doplna“ ušetriť cca 1000 Sk. Jazda na LPG je výhodnejšia aj z pohľadu opotrebovania motora a olejovej náplne. Pre mnohých LPG motoristov je významným argumentom ekologická čistota.
Spotreba LPG je približne rovnaká ako spotreba benzínu. Tu však dávame do Vašej pozornosti, aby ste prerábku auta na LPG zverili do rúk iba skutočne autorizovanému servisu. Práve ten je zárukou, že typ a nastavenie splynovača sú správne. Ešte jedna dobrá rada: rovnako ako v prípade benzínu, aj pri LPG platí, že načerpať kvalitu sa vždy oplatí. Kombinácia dobre nastaveného splynovača a kvalitného LPG ponúkne motoristovi ideálnu spotrebu a vyšší výkon.
Prednosťou pohonu na LPG je aj možnosť prepnúť ho v prípade núdze do režimu pohonu na benzín, čo znamená dvojnásobný dojazd pri použití kombinácie plyn-benzín. Spomínaný „prípad nú-dze“ je však málo pravdepodobný. Sieť čerpacích staníc LPG je dobre vybudovaná nielen na Slovensku. Pre zaujímavosť uvádzame, že v Európe je viac než 7500 takýchto čerpacích staníc. Napríklad iba v Taliansku jazdí na LPG 1 milión áut.
Príjemnou prednosťou jazdy na LPG je aj podstatne tichší chod motora. To spozorujeme, keď prepneme prevádzku z režimu benzín na plyn. LPG obsahuje menej elementárnej síry. Zmes nie je jedovatá a pri jej použití má správne nastavený motor neporovnateľne nižšie výfukové emisie ako rovnaký motor na benzín.
(Článok bol pripravený v spolupráci so spoločnosťou FLAGA SLOVPLYN)