Napriek tomu, že kalendárna zima ešte nezačala, skúsenosti s typickými zimnými cestami už máme. Pani zima nám prináša krásne scenérie, avšak na druhej strane mnohým motoristom i nepríjemné prekvapenia na snehu prípadne zľadovatelej vozovke. Už neraz prvý sneh či silnejšie mrazy zaskočili našich cestárov, avšak nás motoristov by nemali. Šmykľavosť ciest je 5 až 15- násobne väčšia ako v lete, preto treba častejšie počítať s nebezpečenstvom šmyku alebo uviaznutia vozidla. Každý vodič by mal dobre poznať vlastnosti svojho štvornohého tátoša v zimných podmienkach. Snáď aj preto by bolo rozumné si vopred vyskúšať reakcie vozidla na nasneženej alebo zľadovatelej ploche opusteného parkoviska. Dôležitú úlohu tu zohráva aj dobrý technický stav a pripravenosť automobilu na zimnú prevádzku. Viaceré nedostatky či už v nastavení bŕz, geometrie, opotrebované pneumatiky alebo tlmiče pruženia sa v zimných mesiacoch na klzkých vozovkách prejavujú podstatne nepríjemnejšie ako v letných. Aj preto by malo byť samozrejmosťou jazdiť na zimných pneumatikách.
Sú samozrejmosťou v odborných článkoch motoristických časopisov, ale ešte stále nie na našich cestách. Ich ignorovaním sa nedá nič získať, ale veľmi veľa stratiť. A nestačí, ak si ich namontujete iba na prednú nápravu, hoci je hnacia. Rozhodujúci podiel na smerovej stabilite bez rozdielu koncepcií má zadná náprava. Ak v zákrute uberiete plyn alebo pribrzdíte, môžete sa dostať do veľmi ťažkej pozície. Zimné pneumatiky sú výhodné aj preto, že sú z mäkšej gumy a lepšie držia i na suchých a mokrých cestách.
Výstroj vozidla je vhodné doplniť škrabkou na ľad, metličkou na sneh, zdrsnenými podložkami na podloženie prešmykujúcich sa kolies, snehovými reťazami, ťažným lanom a extrémisti potrebujú aj vrecko s pieskom, prípadne lopatu. Nezabudnite ani na štartovacie káble, nemrznúcu zmes do ostrekovačov i odmrazovací sprej. Ten radšej noste vo vrecku, lebo zamknutý v aute vám príliš nepomôže. Dobré je, ak ho preventívne použijete aj tesne po výjazde s umývacej linky.
Snehové reťaze sú v hlbšom snehu skutočne tým najlepším riešením. Dávajú vodičovi väčšiu istotu pred uviaznutím. Okrem toho, sa s nimi dosahujú najkratšie brzdné dráhy i najväčšia stúpavosť vozidla. Najhoršie podmienky sú pri jazde na úplne zľadovatelej vozovke, kde treba jazdiť veľmi opatrne, pretože sa niekoľko násobne predlžuje brzdná dráha vozidla. V prípade uviaznutia automobilu nenechávajte hnacie kolesá dlho prešmykávať na mieste, pretože klesá účinnosť ich záberu. Výhodnejšie je mierne pridávanie plynu. Pri prednom pohone je lepšie rozbiehať sa s natočenými kolesami a pri zadnom pohone s kolesami v priamom smere. Pri prešmykovaní jedného kolesa je účinné podložiť ho pieskom, štrkom, alebo drsnou podložkou.
Ak prídete k zamrznutému autu, naštartujete, odhrňte sneh prednostne zo vstupov vzduchu do kúrenia, pustite naplno ventilátor, nasmerujte vzduch na okná a zapnite vyhrievanie zadného okna. Pripomíname, že existuje aj dodatočná montáž nezávislého kúrenia. Má minimálnu spotrebu, nie je drahšie ako klimatizácia a dokáže predhriať aj motor, čo citeľne predĺži jeho životnosť, lebo najviac mu dávajú zabrať práve zimné štarty. Spolu s kúrením môžete zapnúť aj klimatizáciu. Vzduch sa zbaví vodnej pary a okná sa skôr odrosia. Pre bezpečnú jazdu je potrebné mať aj dobrý výhľad, preto sa snažte udržať všetky okná čisté. Auto, ktoré má v snehu vyškrabaný malý otvor na prednom skle, je nebezpečenstvom pre všetkých. A nezabudnite aj na vonkajšie zrkadlá.