Predchádzajúce generácie modelu Primera predstavovali veľmi kvalitné, ale dizajnérsky skôr konzervatívnejšie automobily. Tretia generácia modelu Nissan Primera sa môže pochváliť nápadnou a doslova avantgardnou vizážou vychádzajúcou z projektu nazvaného Fusion, ktorý Nissan predstavil na parížskom autosalóne už v roku 2000.
Pre slovenský trh bola nová Primera predstavená v apríli na bratislavskom autosalóne. Najprv to boli dve karosárske verzie - sedan a wagon (kombi), v najbližšom období ponuku rozšíri aj päťdverová verzia s výklopnými piatymi dverami (tzv. hatchback), ktorý bol navrhnutý špeciálne pre európskych zákazníkov. Táto kategória vozidiel je na starom kontinente mimoriadne obľúbená.
Základnou dizajnérskou témou pri navrhovaní novej Primery bola kompaktnosť tvarov - dizajnéri chceli prepracovať klasickú troj-priestorovú siluetu sedanu (kapota-kabína-„kufor“) na čistý a jednoduchý tvar, ktorý nazvali „monosilueta“. Kapota, kabína a zadná časť vozidla je spojená jedinou oblúkovito klenutou krivkou, ktorá je tvarovou dominantou vozidla. Samozrejme, tvar tejto krivky sa mierne odlišuje v jednotlivých karosárskych verziách a najsymetrickejší je v prípade sedanu. Celkovo oblá silueta je vyvažovaná niektorými ostrými hranami, predovšetkým na bokoch vozidla, čo zodpovedá najsúčasnejším trendom v automobilovom dizajne. Stéphane Schwartz, šéfdizajnér Nissan Design Europe, sa so svojim tímom chcel oslobodiť od stereotypu a tak začal nové vozidlo navrhovať od stredu - od kabíny pre cestujúcich. Získal tak originálny tvar vozidla s výraznejšie sklonenou kapotou a množstvom priestoru v kabíne.
Rovnako novátorsky pôsobí aj interiér. Jeho usporiadanie zostalo v hrubých rysoch zachované ako pri projekte Fusion - zaujímavosťou je centrálne umiestnená konzola s integrovaným informačným systémom N-FORM. Nad volantom ale na prvý pohľad niečo chýba
Samotná prístrojová doska je netradične posunutá do stredu. Základné kruhové prístroje sú však umiestnené tak, aby ich vodič mohol kontrolovať bez toho, aby dlhší čas nevenoval pozornosť vozovke pred sebou. Uhol medzi osou prístrojov a smerom vpred je teraz 25 stupňov (pri klasickom usporiadaní prístrojov 35 stupňov). Aj ostatné ovládacie prvky v blízkosti informačného displeja sú umiestnené tak, aby ich ovládanie bolo prehľadné a pohodlné. Navyše koncentrované usporiadanie prístrojov typu „computer-style“ umožnilo zmenšiť počet ovládacích prvkov o polovicu. Šesť multifunkčných tlačidiel v kombinácii s joystickom ovláda navigáciu, klimatizáciu, audio súpravu a tiež hands-free sadu mobilného telefónu. Ich funkcie sa menia podľa aktuálnej položky v menu. Navyše je tu jedna novinka, ktorou dosiaľ v sériovej podobe neponúka žiadny automobil tejto triedy - v zadnej časti vozidla je umiestnená malá kamera, ktorá pri cúvaní sníma priestor za autom. Jej obraz sa objavuje na multifunkčnom displeji na prístrojovej doske. Ďalším moderným prvkom je inteligentný tempomat, ktorý vďaka infračervenému senzoru udržiava vodičom vopred zvolenú vzdialenosť od vozidla vpredu - automaticky reguluje výkon motora a dokáže aktivovať aj brzdovú sústavu.
Podobne vyspelá je aj technika pod kapotou. Modifikované 1,6 a 1,8-litrové zážihové motory QG16 a QG18 boli doplnené o dve nové štvorvalcové pohonné jednotky. Benzínový dvojliter QR20 poskytuje výkon 103 kW (140 k) a maximálny krútiaci moment 192 Nm pri 4000 ot./min. 2,2-litrový common rail, direct injection turbodiesel 22 DDTi vychádza z pohonnej jednotky montovanej aj do X-TRAILu. Poskytuje výkon 93kW (126 k) a maximálny krútiaci moment 279 Nm pri 2000 ot./min. Základným motorom pre slovenský trh bude benzínový štvorvalec 1,8 16V s výkonom 85 kW/116 k, ktorý ponúka dos-tatočnú dynamiku a priaznivú spotrebu v kombinácii s 5-stupňovou alebo 4-stupňovou automatickou prevodovkou. Benzínový štvorvalec 2,0 16V uspokojí aj športovejšie založeného vodiča. K dispozícii bude so športovo sprevodovanou manuálnou prevodovkou alebo s modernou bezstupňovou CVT prevodovkou. Štvorvalcový turbodiesel 2,2 DDTi bude k dispozícii s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou sprevodovanou ako bežná 5-stupňová, doplnenou šiestym výrazne ekonomickým stupňom. Samozrejmosťou je zdokonalené nezávislé zavesenie kolies Multi-link, presné riadenie, veľkorysá ponuka priestoru v kabíne a dos-tatočne veľký batožinový priestor (vo verzii kombi základný už 465 litrov).
Nová generácia Nissana Primera je považovaná za míľnik v histórii značky Nissan v Európe. Nová Primera sa montuje v továrni v anglickom Sunderlande a preto aj cena je na automobil v vyššej strednej triedy prijateľná. Verzie sedan a wagon sa už vyskytujú aj na našich cestách, onedlho pribudne špeciálne pre Európu pripravený 5-dverový hatchback. Práve kvôli piatym výklopným dverám bude mať oproti sedanu mierne zvýšenú zadnú časť a koncové združené svetlá pozmeneného tvaru.