Slovensko čelí reálnej hrozbe trvalého odchodu absolventov vysokých škôl do zahraničia. Prvý ročník Veľtrhu práce a kariéry Success 2002, ktorý na Ekonomickej univerzite v Bratislave v dňoch 17. – 18. októbra pripravila Americká obchodná komora v SR a agentúra EuroView, vznikol s úmyslom sprostredkovať študentom a absolventom vysokých škôl kontakt s poprednými zahraničnými i domácimi spoločnosťami a prostredníctvom sprievodných aktivít im uľahčiť prístup k adekvátnym pracovným pozíciám.
V rámci sprievodných podujatí sa účastníci dozvedia, ako napísať úspešný životopis a žiadosť o zamestnanie, ako si hľadať pracovnú pozíciu “ušitú na mieru”, ako dosiahnuť úspech v budúcej kariére a v ďalšom osobnom rozvoji.
Vstup na podujatie vrátane účasti na workshopoch a prezentáciách bol pre študentov či absolventov zadarmo, iba tréningové semináre a “recruiters night" boli otvorené len pre vopred prihlásených a zaregistrovaných. Na podujatie sa vopred zaregistrovalo vyše 1 000 študentov, pričom organizátori očakávali účasť 3 000 záujemcov, a to študentov či absolventov predovšetkým so zameraním na ekonómiu, právo, informačné technológie, výrobu a farmáciu.
Problémy súvisiace s nezamestnanosťou vysokoškolských absolventov a predovšetkým s ich odchodom zo Slovenska treba riešiť na viacerých úrovniach. PhDr. Stanislav Buchta, CSc., z Odboru analýz a stratégie Národného úradu práce upozorňuje, že únik je v súčasnosti nezastaviteľný najmä v súvislosti s integráciou do EÚ. “Dôležité bude, aby nedochádzalo k trvalej emigrácii tejto elitnej sociálnej skupiny. Preto je nutné vytvoriť podmienky, ktoré by stimulovali návrat týchto osôb a pomáhali by tak zvyšovať ekonomický a sociálny kapitál svojej domovskej krajiny."
“Myslím si, že Success 2002 je jedným zo spôsobov, ako môžeme zlepšovať podnikateľské prostredie a zvyšovať kvalitu životnej úrovne na Slovensku," hovorí Ronald Surbey, prezident Americkej obchodnej komory v SR (AmCham). “Chceme prispieť k zlepšeniu situácie mladých ľudí, ktorí majú problém nájsť si prácu adekvátnu svojmu vzdelaniu a kvalitám," vysvetľuje výkonný riaditeľ AmCham Jake Slegers. “Radi by sme v budúcnosti pôsobili ako sprostredkovateľ medzi slovenskými a americkými odborníkmi. S využitím know-how a skúseností amerických profesionálov by mohli zodpovedné slovenské orgány úspešne riešiť problémy spojené s odchodom talentov do zahraničia."
Na SUCCESS 2002 sa prezentovalo 23 spoločností: Accenture, Amrop Jenewein Group, Avent Slovakia, Citibank Slovakia, Danone, Deloitte & Touche, Ernst & Young, Gratex International, Heineken Slovensko, KPMG Slovensko, Philip Morris Slovakia, PricewaterhouseCoopers Slovensko, Profesia, SME, Sony Slovakia, Tatrabanka, Trend, Unilever Slovensko, U.S. Steel Košice, Všeobecná úverová banka, Zoznam, Americká obchodná komora v Slovenskej republike a agentúra EuroView.
Podujatie podporili Ekonomická univerzita v Bratislave, Univerzita Komenského a Slovenská technická univerzita.
Sprievodné aktivity v rámci podujatia SUCCESS 2002
Recruiters Night - 17. októbra 2002 od 19.00 v hoteli Danube - Recruiters Night je špeciálne podujatie pre všetkých budúcich absolventov v 4. alebo 5. ročníku vysokoškolského štúdia, ktorí vážne uvažujú o svojej budúcej kariére. Počas Recruiters Night sa môžu študenti (vyselektovaní podľa požiadaviek zúčastnených spoločností z databáz EuroView) stretnúť HR profesionálov z firiem, ktoré prezentujú svoje spoločnosti na SUCCESS 2002 a detailnejšie sa porozprávať o svojich predstavách v oblasti kariéry v príjemnej atmosfére kokteilu namiesto stresujúceho business interview.
Tematické workshopy - Pod vedením profesionálov z praxe SUCCESS 2002 ponúka workshopy, ktoré študentom poskytnú pohľad do reality profesionálnej kariéry. Stredobodom ich zamerania sú témy ako zamestnanie a pracovné pozície, optimálne plánovanie kariéry, vzdelanie, kariéra a ďalšie vzdelávanie.
Prezentácie profilov spoločností - Zástupcovia spoločností prezentujú jadro podnikania a zároveň detailne vysvetlia potreby spoločnosti v oblasti ľudských zdrojov i požiadavky na úspešného kandidáta. Počas prezentácie majú študenti výbornú šancu nadviazať prvý dôležitý kontakt so svojím potenciálnym zamestnávateľom.
Tréningové semináre - Počas trvania SUCCESS 2002 budú pod vedením profesionálneho lektora prebiehať špeciálne tréningové semináre zamerané na soft skills ako napr. komunikačné a prezentačné schopnosti a techniky, self-marketing atď., ktoré študentom pomôžu odhaliť a identifikovať slabšie miesta a prehĺbiť osobnostné predpoklady v oblasti sociálnych, komunikačných, obchodníckych a manažérskych zručností.