
FOTO SME – PAVOL MAJER
Na stole má hŕbu spisov, vraj je to prvotný audit najdôležitejších činností. Na preštudovanie má niekoľko hodín, ale sľubuje zmeny. ZSOLT SIMON chce ako minister pôdohospodárstva viac peňazí do rezortu, ale tvrdí, že nebude mať prehnané požiadavky na rozpočet. Prvým jeho krokom bolo zverejnenie dotácií podľa titulov a dotovaných subjektov na internete. Predchádzajúci minister to považoval za obchodné tajomstvo.
Sú tam aj firmy, v ktorých ste pôsobili?
„Prečo by tam neboli. Ak mali zákonný nárok na dotácie, žiadali o ne a aj dostali. A tak isto sú zverejnené. Nemám s tým problém.“
To, že ste odstúpili ako konateľ, je v poriadku. V jednej firme ste však jediný spoločník a predávate ju. Minister nemôže byť vlastník?
„Môže, zákon mi to nezakazuje. Ale je to agrárny podnik, bude mať nárok na dotovanie a nevystavím sa predsa podozreniu, že dotujem sám seba. Takto to bude čistejšie.“
V období, keď celá vládna koalícia hovorí o znižovaní výdavkov, hovoríte o tom, že sa stotožňujete so závermi expertnej skupiny Svetovej banky, ktorá odporúča transfery do poľnohospodárskej prvovýroby asi o tri miliardy vyššie, ako boli doteraz najvyššie dotácie? Chcete teda v období šetrenia viac peňazí z rozpočtu?
„Keď hovorím o zväčšení objemu peňazí, nehovorím o väčšom čerpaní zo štátneho rozpočtu. Zdroje do rezortu pôdohospodárstva budú vychádzať z možností budúcoročného rozpočtu. Viem, že rezort potrebuje viac peňazí, ale musím byť aj realista. Dotácie to nie sú len transfery priamo z rozpočtu. Existujú zdroje Sapard, regulačné, intervenčné nástroje. O tom všetkom ešte budeme diskutovať na mimoriadnom zasadnutí vlády.“
Ak nehovoríme len o rozpočtových prostriedkoch, aké sú možnosti slovenských farmárov? Peniaze, prichádzajúce z Bruselu, sú totiž podmienené spolufinancovaním z domácich zdrojov.
„Vychádzajme z toho, že od roku 2004 budeme v Európskej únii. Dnes má poľnohospodárstvo približne 8,5 miliardy korún. Pri domácom rozpočtovom spolufinancovaní vo výške 7,2 miliardy korún máme šancu získať z európskych zdrojov 21 miliárd korún. Spolu to je 28 miliárd. Toľkoto peňazí ešte slovenské poľnohospodárstvo nevidelo.“
Rezort bol mnohokrát kritizovaný, že nedotuje produkciu, ale samotnú existenciu poľnohospodárskeho podniku. Počas minulej vlády sa situácia mierne zmenila a viac prostriedkov sa presunulo mimo tzv. systémových dotácií. Na tlačovej konferencii ste hovorili o nutnosti prijať model čo najbližší Európskej únii. Ten sa však bude meniť.
„Komisár Fischler predložil návrh zmeny dotácií a je to zmena k inému modelu. Doteraz únia dotovala výrobu prípadne export a mala tiež dotácie, podobné tým, ktoré na Slovensku nazývame kompenzáciou zhoršených prírodných podmienok. Fischler navrhuje systémové dotácie, teda také, ktoré by vyplývali z existencie agropodniku a povedzme z hektárovej výmery. Je to istý návrat späť, ale únia tým ušetrí.“
Má šancu Fischlerov nemotivujúci model na úspech?
„To ja neviem z Bratislavy posúdiť, ale ušetrí sa ním a to nebude vedľajšie pri rozhodovaní.“
Ale to by bol návrat k istému modelu aj na Slovensku.
„Nie celkom, ono zas pravdepodobne nebude stačiť len mať pôdu či poľnohospodársky podnik, bude treba mať aj produkciu.“
Pozrime sa teda na produkciu. V poľnohospodárskej kapitole je podľa septembrového stavu otvorených ešte 18 otázok. Ktoré sú podľa vás neuralgické?
„Po niekoľkých dňoch na čele si netrúfam hodnotiť neuzavreté otázky.“
Prišli ste však s nejakou víziou, predsavzatiami a máte aj stranícky a vládny program.
„Moje základné vízie sú jasné. Finančné toky v rezorte musia byť objektívne a kontrolovateľné. Prvý krok sme urobili zverejnením. Chcem dosiahnuť, aby existovala nová agrárna koncepcia, ale taká, ktorú vláda a parlament aj schvália. Tú musí vypracovať rezort, ale s ohľadom na potreby vidieka ako celku.“
Vidiek však znamená aj iné ako prvovýroba. Regionálny rozvoj nie je vo vašej kompetencii, o životnom prostredí nehovoriac.
„Agrárna koncepcia nemôže byť schválená bez spolupráce s regionálnym rozvojom a životným prostredím. Povedzme, že mnou spomínaná koncepcia nie je len agrárna, ale aj vidiecka.“
Zhodou okolností sú tieto tri rezorty pod kuratelou jednej koaličnej strany - SMK. Existuje vnútrostranícka vôľa, alebo nejaká spoločná vôľa riešiť problémy vidieka komplexne?
„Ináč by to nemalo šancu na úspech.“
Bez hlasov SMK sa nedá schváliť rozpočet. Nebudete žiadať ešte pred spomínaným rokom 2004 predsa len pomoc poslaneckého klubu na presadenie vyšších dotácií?
„Myslíte nátlak? Ale rozpočet bude predsa výsledkom dohody koaličných strán.“
Vláda vymenovala štátnych tajomníkov, medzi nimi aj v médiách ostro kritizovaného Jána Goliana.
„To je morálna a politická zodpovednosť nominujúcej strany.“
Ale budete musieť spolupracovať, musí teda byť pre vás akceptovateľný.
„Za prácu rezortu zodpovedá minister. Ešte som s pánom Golianom nerobil, ale za rezort zodpovedám a podľa toho budem aj konať. Hovorím to pre prípad nejakých neprijateľných krokov. Dovtedy si dovolím použiť prezumpciu neviny.“
Lesné hospodárstvo - odhliadnuc od kauzy Golian - bude potrebovať zmeny. Domáci výrobcovia sa sťažujú na diskrimináciu, drevo sa vyváža ako surovina bez zhodnotenia a len zdanlivo zlepšuje zahraničnú bilanciu rezortu. Je vôľa s tým niečo urobiť?
„Spracovať drevo a zvýšiť pridanú hodnotu je dobrý úmysel. Treba sa pozrieť na to, ako sa to dá urobiť. Ale nemyslite si, že to pôjde napríklad cestou zákazu vývozu.“
Vývoz dreva je však licencovaný. Aj to je nástroj v rukách vlády.
„Je, ale len jeden z nástrojov. Je nemysliteľné, aby lesníctvo požieralo stovky miliónov na dotáciách, ak môže byť ziskové. Ale opakujem, musíme sa pozrieť na licencie, na vývozy, v žiadnom prípade by som však nesúhlasil so striktným obmedzením vývozu. Mohlo by to naraz narušiť aj tak záporné saldo zahraničnej bilancie.“
Práve lesníctvo dokazuje, že ani len v evidencii nemáme poriadok. Líšia sa údaje Lesoprojektu a Zelenej správy. To isté vidno v štatistike a štrukturálnom cenze fariem.
„Problém vyriešia ortofotomapy. Budú súčasťou informačného systému IACS (integrovaný informačný systém v poľnohospodárstve - pozn. redakcie).“
Apropo informačný systém. Pozorovatelia sa obávali, že dvakrát neúspešný tender napokon dokončí odchádzajúci minister.
„Výberové konanie nestojí, ale nerozhodli sme sa ešte pre formu. Pozorovatelia sa obávali, že odchádzajúci minister už nemá politickú zodpovednosť a nerozhodne správne. Právnici pracujú na tom, aby sme sa rozhodli správne. Aká forma to bude, vám neviem povedať, ale jedno je isté: informačný systém je podmienkou čerpania peňazí z Bruselu. Teda musí byť do roku 2004 hotový.“