VIEDEŇ – Malý elektrický ohrievač pravdepodobne spôsobil požiar pozemnej lanovky v rakúskom Kaprune, pri ktorom 11. novembra minulého roku zahynulo 155 osôb. Podľa informácií týždenníka Profil sa vykurovacie teleso nachádzalo v spodnej kabíne vodiča, ktorá bola v čase jazdy smerom k vrcholu neobsadená.
Experti rakúskych železníc včera začali práce, ktorých cieľom je vytiahnuť obhorený vrak z tunela. Šéf súdnoznaleckého centra Volker Edlinger však operáciu s rozpočtom 15 miliónov šilingov označil za plytvanie peniazmi. „Je to rozhadzovanie prostriedkov daňových poplatníkov. Od začiatku sme toho názoru, že vytiahnutie vraku je zbytočné,“ povedal. Podľa Profilu z odmietavého postoja vyšetrovateľov k vytiahnutiu súpravy vyplýva, že „príčina požiaru je už možno stanovená bez potreby ďalších dôkazov“. Časopis uvádza, že malý požiar v zadnej časti vlaku sa tak rýchlo rozšíril preto, že konštrukcia súpravy vyrobená v roku 1994 sama osebe predstavuje riziko spojené s tvorbou jedovatých plynov. V snahe dať kabínam ultramoderný vzhľad dizajnéri použili plast posilnený sklenými vláknami – materiál známy ako GFK. Požiar pozemnú lanovú dráhu pohltil po vjazde do tunela, ktorý potom pôsobil ako komín. Z inferna, s teplotami dosahujúcimi 1000 stupňov Celzia, sa podarilo uniknúť len 12 pasažierom. (tasr)