Tanečná výzva do ospalých vôd

Moderné umenie vždy nieslo biľag nečitateľnosti. Aj tí najdobrodružnejší konzumenti rýchlo strácajú trpezlivosť: potknú sa o nedovarený experiment alebo ich odstraší hneď prvý dotyk s náročnosťou, akú nezaradená vec pre prijímateľa predstavuje. Tak je ...

Tanečnica a choreografka Eva Karczagová sa na festivale objaví na javisku aj ako pedagogička workshopu jednej z techník súčasného tanca „anatomical release technique“. FOTO - NIENKE TERPSMA

Moderné umenie vždy nieslo biľag nečitateľnosti. Aj tí najdobrodružnejší konzumenti rýchlo strácajú trpezlivosť: potknú sa o nedovarený experiment alebo ich odstraší hneď prvý dotyk s náročnosťou, akú nezaradená vec pre prijímateľa predstavuje. Tak je to aj so súčasným tancom v našom homogénnom a na štyri desaťročia izolovanom kultúrnom priestore.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľka Asociácie festivalu Bratislava v pohybe Miroslava Kovářová a americký choreograf Daniel Lepkoff hodili do ospalých vôd Bratislavy ďalšiu výzvu. Zajtra sa začína druhá časť festivalu Bratislava v pohybe 2002 zameraná na výskum pohybu a alternatívne metódy tanečnej tvorby. Nesie názov Rozhovory tiel.

Kritika neinformovaných?

„Patrí akosi k všeobecnému vzdelaniu, že človek ide raz za život na predstavenie baletu. Paradoxom je, že si pozrie niečo, čo je vlastne postavené na estetike devätnásteho storočia,“ vysvetľuje Miroslava Kovářová. Tanec sa však tak ako sama spoločnosť vyvíja.

Demokratizácia, zmena nazerania na telo aj individualizmus dvadsiateho storočia nenávratne zmenili súčasné formy tanca. „Tanečnica už nemusí mať štyridsaťdsať kilogramov. Nerobí pohyby preto, aby spĺňala formu,“ dodáva Miroslava Kovářová.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasný tanec je však terčom kritiky. Klasickí, ľudoví tanečníci, aj modernisti ním často opovrhujú - podľa nich nevyžaduje úsilie, je príliš voľný, a preto prázdny. Kovářová je presvedčená, že sú jednoducho neinformovaní. „Súčasný tanec tiež má viacero techník, ktorými sa pripravujú tanečníci k ovládaniu tela - nástroja. Nie je vôbec jednoduché dospieť do štádia, keď si so svojím telom môžeš robiť to nič. Tu je však zakorenený názor, že technikou je len tá dopnutá špička a noha pri hlave,“ hovorí.

Z laického obecenstva sa chronicky ozýva výčitka nečitateľnosti. A práve tanec ako živé umenie obecenstvo potrebuje, dotvára sa v komunikácii s divákom. A to je pre našich tanečníkov často nedosiahnuteľný luxus.

Technika improvizácie

„Oni nemajú k dispozícii žiaden generálkový týždeň. Náš divák by teda mal byť na našich tanečníkov ohľaduplnejší. Takže i podmienky, v ktorých sa umenie tvorí, vplývajú na kvalitu výsledného tvaru,“ tvrdí Miroslava Kovářová.

SkryťVypnúť reklamu

Nosnou témou jesennej časti festivalu je technika improvizácie. Využíva sa v procese tvorby, obnovuje pohybový slovník tvorcu a prináša zmenu vzťahu tanečník-choreograf. „Tanečníci ponúkajú choreografovi pohybový materiál,“ vysvetľuje organizátorka festivalu, „Z choreografa, tvorcu krokov, sa stáva režisér.“

Hviezdy v Aréne i v Stoke

Mená zakladateľov tanečnej techniky improvizácie ako Steve Paxton, Julyen Hamilton, David Zambrano či Eva Karczagová, sa ozývajú na tanečných školách po celej Európe. Oddnes sú v Bratislave. Téma improvizácie pritom nepriťahuje len tanečníkov - ich žiakmi sú hudobníci, scénografi aj herci. A kým Mira Kovářová doma tvrdo bojuje o posun súčasného tanca z periférie kultúrneho sveta, na stole sa jej hromadia prihlášky uchádzačov o účasť na festivale od Londýna až po Tel Aviv.

SkryťVypnúť reklamu

Predstavenia sa budú konať 23., 26., 27. a 30. októbra vždy o 19.30 h v Divadle Aréna a 27. októbra o 17.00 h v Divadle Stoka. Diváci budú mať možnosť vidieť niektoré kusy na lepšie pochopenie techniky improvizácie dvakrát. Po každom predstavení bude pre všetkých otvorená diskusia s tvorcami. Bližšie informácie nájdete na stránke www.abp.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 797
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 472
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 885
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 778
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 3 631
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 319
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 212
  8. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 1 687
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu