
Brnianske rodeo. FOTO - MARTIN KOLLÁR
Kameraman a fotograf Martin Kollár sa z čiernobielej tradície dokumentárnej fotografie vyslobodil. Odvtedy ho fotografickí teoretici volajú slovenským Martinom Paarom. A v týchto dňoch otvoril v Prahe dve výstavy: Európa v galérii Velryba a Správa o krajine 001 v Galérii Oskara Kokoschku.
„Dlho som netušil, že Martin Paar existuje. To, čo fotografujem teraz, robil on v osemdesiatych rokoch. Je to prirodzenou reakciou na to, čo sa deje okolo nás. Teraz sa pohybujem asi tam, kde on pred dvadsiatimi rokmi, a preto máme v rámci motívov toľko podobností,“ hovorí M. Kollár.
Správa o krajine 001 mala premiéru vlani v Bratislave počas Mesiaca fotografie. Na obrazovú správu o stave krajiny dostal M. Kollár grant od Inštitútu pre verejné otázky v Bratislave - rok cestoval obytným autom po Slovensku. (Mimochodom, tým istým obytným autom prišiel do Prahy na obe vernisáže a aj v ňom prenocoval.) Vznikol súbor fotiek so sviežou iróniou, ktoré vyvolávajú pochechtávanie nad nežnou absurditou situácií. Indiánska rodina si opeká špekáčiky pred Tescom v Banskej Bystrici. Poľovníci pred Slovnaftom čakajú s puškami na zver. Obyvatelia Terchovej súťažia v hode sekerou. V Brezovej pod Bradlom hrá dychová kapela dôchodcov, ich divákmi sú tenisky a papuče na blšom trhu.
„Realitu delím na reálnu a náhradnú. Ľudové slávnosti fotografujem preto, aby som ukázal svet umelej reality. Samotné akcie nie sú absurdné. Ich absurdnosť je v tom, že sú lacnou napodobeninou skutočnosti. Zobrazujem archetypálne správanie zmiešané s prítomnosťou,“ hovorí M. Kollár.
Zo Slovenska sa potom rozcestoval s fotoaparátom ďalej. Smer Čechy, Rusko, Rumunsko. Tam síce ľahučko objavoval v banálnych situáciách zaujímavé momenty, no zmysel cesty vidí inde: „Pomohla mi k tomu, aby som sa zorientoval vo svojom malom svete. Bez odstupu by mi tie najzaujímavejšie veci z okolia unikli. Cesty mi otvorili najbližšiu skutočnosť. Fotím veci, ktoré ma dráždia.“
Výstava Európa opäť potvrdzuje jeho cit pre odtiene farieb, hru s kompozíciou a predovšetkým šikovné žonglovanie s iróniou. Niekedy ich dokonalosť vzbudzuje podozrenie z inscenovania situácií. „Chcem, aby moje fotky fungovali ako záznam súčasnosti, preto do nich nikdy nevstupujem. Proces hľadania je pre mňa príťažlivejší ako zásahy.“ Európa je výsledkom štipendia CNA Dudelange v Luxembursku.
Keď Kollár objavil prihlášku pred tromi rokmi na nástenke Vysokej školy múzických umení, asi netušil, akou intenzitou dokáže jeho farebný svet prežiariť návštevníkov galérií.
JANA KADLECOVÁ, Praha