Mnohé odvetvia slovenskej ekonomiky v súčasnosti charakterizuje dynamický vývoj, ktorého následkom nebýva len zlepšovanie, ale neraz i definitívny pád. Situáciu v mnohých prípadoch komplikuje malosť nášho trhu, čo okrem iného zvyšuje tlak na rôznorodosť riadiacich procesov a organizačných štruktúr a kvalitu ľudského kapitálu. Zvládnuť mnohé nástrahy vlastnými silami nie je jednoduché, a preto viaceré nielen komerčné, ale aj štátne a neziskové spoločnosti spolupracujú s profesionálnymi poradcami. Potreby jednotlivých organizácií sú však rozdielne, a preto im treba vedieť prispôsobiť to, čo im poradenská spoločnosť poskytne.
Voľba poradenského riešenia by mala vždy závisieť od charakteru vzniknutého problému (firma potrebuje získať obchodného zástupcu, manažéra alebo nového člena predstavenstva, posúdiť interné ľudské zdroje alebo realizovať manažérsky audit, zefektívniť procesy a činnosti na oddelení alebo organizačnú a personálnu štruktúru celej spoločnosti, nachádza sa pred privatizáciou alebo po akvizícii a fúzii a pod.) a od toho, čo si objednávateľ môže dovoliť. Konečný výber spravidla ovplyvňujú dve dimenzie. Na jednej osi sa nachádza to, do akej miery klient chce a potrebuje ísť do kontaktu s poradcom. To znamená, ako hlboko sa mu chce otvoriť a či má záujem o jednorazovú službu alebo dlhodobý partnerský vzťah. Druhou veličinou, ktorá ovplyvňuje výber riešenia, je či má klient záujem o štandardnú službu alebo na mieru šité riešenie. Druh, rozsah, intenzita a hĺbka práce s klientom zároveň závisí aj od toho, čo a koľko mu poradca vie poskytnúť, či je expertom a má skúsenosť práve v danej oblasti.
Návšteva lekárne
Ak si klient želá iba malú mieru kontaktu s poradcom, teda sa mu nechce príliš otvoriť a ani nežiada na mieru šité riešenie, pretože jeho problém nie je zložitý (napríklad potrebuje obsadiť pozíciu obchodného reprezentanta alebo posúdiť niektorého z interných kandidátov), stačí, ak na krátkom stretnutí s konzultantom zadefinuje svoje požiadavky. Celý proces možno prirovnať k situácii, v ktorej sa ocitol chorý človek, ktorý našťastie netrpí na nijaké vážne ochorenie, avšak práve mierne prechladol. Z tohto dôvodu mu stačí zájsť do „svojej“ lekárne, kde si pri okienku kúpi bežný liek bez predpisu, ktorý zakrátko úspešne zaberie. To znamená, že poradca pre klienta v takomto prípade vyberie štandardný produkt, akým je tradičný agentúrny spôsob získavania a posu-dzovania kandidátov (Recruiting & Selection, Mass Recruitment) alebo integrované riešenie www.HumanAsk.com, vďaka ktorým dokáže rýchlo a lacno nájsť optimálne riešenie.
Liečba chirurgom
Ak klientov problém je už oveľa zložitejší a zároveň si nevyžaduje veľmi úzky kontakt s poradcom (napríklad chce získať najaktuálnejšiu komplexnú informáciu o zdrojoch a potencionálnych kandidátoch s cieľom obsadiť kľúčové pozície vedúcich tímov, divízií alebo vo výkonnom manažmente spoločnosti), celý proces sa posúva smerom k špecializovaným riešeniam, ktorými sú Executive Search, Interim Management alebo Executive Recruitment. Tieto služby sú už šité na mieru, pretože v takomto prípade je práca poradcu sofistikovaná a vyžaduje si presné zadefinovanie jednotlivých krokov. Ak ako príklad opäť použijeme chorého človeka, tak túto alternatívu môžeme prirovnať k návšteve u špecialistu - napríklad chirurga, ktorý na danú chorobu (zápal slepého čreva) nájde špecializované riešenie. Podobne ako pacient pri bežnej operácii nepotrebuje chirurga púšťať príliš hlboko do svojho vnútra, ani klient nemusí vždy poradcovi podrobne rozprávať o firemnej vízii, stratégii a pod. Dôležitejšie je, že klient sa rozhodol svoj problém riešiť, špecializovaný Executive Search poradca vie stanoviť diagnózu, pričom sa klient nemusí podrobne zaujímať o to, ako bude poradca postupovať. Ak si však chce byť istý, že konečné riešenie bude úspešné, musí si vedieť vybrať kvalitného odborníka. Keďže aj pacient sa skôr zverí tomu najlepšiemu chirurgovi, aj klient by si mal zvoliť poradcu, ktorý už zvládol viac podobných zadaní a ktorý má perfektný prehľad o situácii v danom segmente a primerané know-how.
Liečba rodinným lekárom
V ďaľšom kvadrante sa posúvame od jednorazového, menej či viac zložitého personálnoporadenského riešenia viac k službe konzultačného charakteru. Mnohí klienti, hoci ich problém nie je až taký hrozivý, chcú mať vysokú mieru kontaktu so skúseným personálnym konzultantom a vyžadujú si jeho intenzívne preniknutie do vnútra spoločnosti. Napríklad chcú mať zabezpečený stály prísun informácií z trhu, na pracovné pozície získavať kvalifikovaných kandidátov, dlhodobo chcú objektívne hodnotiť kvalitu kandidátov z interných alebo externých zdrojov alebo chcú sa postarať o hľadanie nového uplatnenia pre svojich manažérov a zamestnancov (Executive Research, Database Search, Assessment Center, Ouplacement Consulting). Takúto formu služby môže klientovi poskytnúť personálno-poradenská spoločnosť s potenciálom pre uzavretie outsourcingového kontraktu na niekoľko rokov. Ak si opäť pomôžeme príkladom zo sveta medicíny, tak z pohľadu pacienta ide o niekoho, kto sa dlhodobo a intenzívne stará o jeho zdravie.
Môže to byť napríklad skúsený rodinný lekár, ktorý podrobne pozná všetky minulé i súčasné choroby svojich pa-cientov, vie sa o nich postarať a dokáže to urobiť lepšie ako ktokoľvek iný. V tomto prípade sa pacient s lekárom o chorobe rozpráva, pričom ho nezaujíma len výsledok, ale aj liečebný postup. Pri takomto type služby ide o dlhodobé osobné partnerstvo v oblasti starostlivosti o ľudské zdroje, pričom poradca v každej chvíli vie, čo klientovi pomôže a čo je v jeho prípade špecifické.
Komplexná liečba
na špecializovanej klinike
Najzložitejšia je kombinácia úzkeho osobného kontaktu s klientom a náročných komplexných riešení. Veď aj pa-cient, ak má vážnu chorobu, sa chce zveriť do opatery najlepšiemu odborníkovi, ktorý mu poskytne všetko to, čo na danej úrovni existuje. Veľmi ťažko chorý človek si bude v tomto náročnom období svojho života, keďže sa chce vyliečiť a pokračovať vo svojej životnej dráhe, celkom určite želať, aby sa o neho lekár postaral vysoko profesionálnym a nadštandardným spôsobom. Aby mu okrem toho, že ho bude liečiť najlepšími postupmi, venoval intenzívnu odbornú starostlivosť, aby šanca, že vyzdravie, bola maximálna. Zverí sa tomu najlepšiemu odborníkovi, pri ktorom si je istý, že má v tíme najlepších ľudí - zdravotné sestry, diagnostika, anestéziológa, chirurga, klinického psychológa, atď. Presne tak na tejto úrovni vyzerá aj poradenské na mieru šité riešenie pre klienta, ktorý napríklad chce získať prehľad o špičkových kandidátoch s cieľom obsadiť strategické pozície v top manažmente alebo v predstavenstve, posúdiť kvalitu manažmentu alebo organizačnú a personálnu štruktúru spoločnosti, v mnohých situáciách potrebuje, aby ho dlhodobo viedol najlepší odborník v Executive Search, špecialista na Board & CEO služby, alebo Management & Organizational Audit s tímom najlepších ľudí (asistenti, analytici, rešeršní pracovníci, psychológovia, interní a odborní konzultanti a kouči). Kvalitné spoločnosti špecializované na poradenstvo v manažmente a ľudských zdrojoch sú klientom schopné poskyt-núť komplexné riešenia založené na kombinácii jednotlivých produktov svojho širokého portfólia.
Autor: JÁN MENKYNApartner poradenskej skupiny Amrop Jenewein Group