MADRID – Anglický denník Financial Times uviedol, že sektor, ktorý zamestnáva dva milióny ľudí, je priťahovaný nízkou cenou práce na Slovensku. Informuje, že Volkswagen znižuje počet pracovných miest vo svojom závode v Navarre, kde sa vyrába Polo a prekladá časť výroby do Bratislavy, kde sú výrobné ceny nižšie.
Aj predstaviteľ Seatu Andreas Schleef tvrdí, že do slovenského hlavného mesta prechádza aj časť produkcie z katalánskeho Martorellu. V tomto prípade bola príčinou rozhodnutia neochota odborov súhlasiť s odpracovaním piatich zmien navyše, aby tak zmiernili rozdiel medzi veľkým dopytom po Ibizách a ich nižšou ponukou.
Financial Times uvádzajú, že mzdové náklady dosahujú len pätinu španielskych. Okrem toho má Slovensko dve ďalšie prednosti: Je bližšie k Nemecku a môže ľahšie zásobovať miestne trhy vo východnej Európe lacnejšími modelmi, u ktorých sú mzdové náklady podstatnou časťou celkových nákladov.
Analytici tvrdia, že ak aj iní výrobcovia automobilov budú nasledovať VW, výroba automobilov v Španielsku je ohrozená. Prezident spoločnosti Delphi Europe José Maria Alapont, ktorá vyrába komponenty na automobily tvrdí, že Španielsko rovnako ako zvyšok západnej Európy prechádza z výroby intenzívnej na prácu na technicky hodnotnejšie výrobné procesy.
Jednoduché montážne práce pôjdu do oblastí s nízkymi mzdami vo východnej Európe. Nebude to však znamenať likvidáciu výroby áut v západnej Európe. (tasr)