Voliči znovu podporili strany, v ktorých vidia záruku, že dovedú krajinu do NATO a do Európskej únie. Ich „sebazaprenie“ vyplývalo zo skutočnosti, že v uplynulom funkčnom období tieto strany vo viacerých ohľadoch nenaplnili pôvodné predstavy voličov. Staré očakávania sa však nestratili, ani nezmizli, iba presunuli do ďalšieho obdobia. Druhá Dzurindova vláda musí počítať s tým, že bude posudzovaná oveľa prísnejšie, ako vláda prvá.
Ak v predchádzajúcom funkčnom období americkí biznismeni na Slovensku dospeli k zisteniu, že podpredseda vlády Ivan Mikloš dokáže o transparentnosti nielen veľmi dobre hovoriť, ale aj celkom slušne mlčať, napríklad keď príde reč na transparentnosť predaja akcií VSŽ, nedá sa predpokladať, že by na to zabudli, keď sa z Mikloša stane minister financií.
Ak by škandalózny tender na ľahké motorové jednotky pokračoval bez toho, že niekto verejnosti odpovie na otázku, či ich železnice naozaj tak nevyhnutne potrebujú a či na ne aj majú, potom by následky tohto postupu nezasiahli už len ministra dopravy.
Ak by sa niektoré vládne strany, rovnako ako v predchádzajúcom období, vyhli podpore ústavného zákona o konflikte záujmov pod nejakou trápnou zámienkou, tak by ich to znemožnilo nielen v Bruseli, ale aj na Slovensku.
Uplynulé funkčné obdobie zbavilo milióny voličov naivnej predstavy, že vládna koalícia koná rozumne a čestne len preto, lebo dostala ich hlas. Oveľa lepšie ako pred štyrmi rokmi voliči štyroch vládnych strán chápu, že výkonná moc štátu koná rozumne a čestne vtedy, keď to od nej striktne vyžadujú. Po sebazaprení voličov nastal čas sebazaprenia politikov. Súdiac podľa zloženia vlády, ešte by to radi skúsili po starom.