
Spoločnosť Marshall sa podieľa aj na generálnych opravách populárnych londýnskych „doubledeckerov“. FOTO - ARCHÍV
Kúpnu zmluvu ešte koncom mája podpísal prezident Horizontu Vladimír Fruni, ktorý sa zároveň stal novým predsedom predstavenstva britskej spoločnosti.
Marshall Bus pritom ešte v októbri minulého roka ohlasoval vstup na stredné Slovensko, kde chcel v spoločnom podniku vyrábať ročne až 1000 autobusov. Do výroby ich chcel mať schválené už apríli tohto roka.
„Tento zámer nepadá, my máme záujem o rozšírenie výroby autobusov na Slovensku. Otvára sa tu možnosť získať konkurenčnú výhodu vďaka nízkym nákladom, a tým aj možnosť predaja autobusov za cenu, ktorá bude konkurencieschopná na tretích trhoch. Cena britských autobusov je príliš vysoká,“ povedal pre SME výkonný riaditeľ Horizont Investment and Consulting Marián Hitka. Na druhej strane je však podľa neho potrebné termíny a počty autobusov, o ktorých na jeseň hovoril Marshall Bus, prehodnotiť. „Prvým krokom bude zapojenie slovenských výrobcov do subdodávok pre výrobu v Británii a v horizonte rokov 2002 až 2003 prichádza do úvahy aj presun výroby na Slovensko,“ povedal Hitka.
Marshall Bus so sídlom v Cambridge má vyše 40 ročnú tradíciu vo výrobe a vývoji autobusov a pracuje aj v oblasti špeciálnej vojenskej a leteckej techniky. Zamestnáva 120 ľudí a produkcia sa pohybuje okolo 200 autobusov ročne. Tie sú určené pre mestskú a prímestskú dopravu vo Veľkej Británii. Najväčším zákazníkom spoločnosti je First Group of London, jeden z najväčších operátorov v britskej metropole. Okrem toho sa spoločnosť podiela aj na generálnych opravách, napríklad pre populárne londýnske dvojposchodové autobusy (doubledeckere), ktorých chce v priebehu dvoch až troch rokov zrenovovať 600.
Kúpa majority britskej fabriky je podľa Alfonza Šurana z oddelenia vonkajších vzťahov Horizontu súčasťou stratégie spoločnosti, ktorá zahŕňa aj rozvoj aktivít v krajinách Európskej únie. Zvyšných 14 percent spoločnosti zostáva vo vlastníctve zamestnancov a manažmentu. Očakávaná návratnosť vložených prostriedkov do spoločnosti s ročnými tržbami približne 10 miliónov britských libier je dva až tri roky.
TOMÁŠ KURTANSKÝ