
Táňa Pauhofová a Ondřej Vetchý - hlavné postavy vo filme Kruté radosti. FOTO - CONTINENTAL FILM
Pokušenie, tajomstvo a bezradnosť v hľadaní lásky ponúka nový celovečerný slovensko-český film Kruté radosti, do ktorého premiéry zostávajú dva dni. „Vždy ma teší zameriavať biele miesta na mape ľudského správania,“ hovorí debutant vo filmovej réžii Juraj Nvota. „Sám mám dosť veľké problémy so sebou a vlastným životom na to, aby som niekoho z našich hrdinov odsudzoval. Náš film sa dá vnímať aj tak, že sme navštívili skupinu ľudí, kedysi v roku 1933 v jednom malom slovenskom mestečku, istý čas sme s nimi žili a na záver sme z ich života vycúvali. Spolu so scenáristkou Scarlett Čanakyovovu sme sa rozhodli pre otvorený koniec.“
Vzťahy z filmu sa vyvíjajú aj po jeho skončení. Je to príbeh, ktorý sa nekončí záverečnými titulkami. Logika textu premieňa obraz do mozaikovej kresby charakterov. Mapovanie bielych miest na mape mužsko-ženských vzťahov je nasvietené detailnou kamerou Jana Malířa - dvorného kameramana Věry Chytilovej, a Jana Hřebejka.
„U Jana Malířa som mal pocit, ako keby sme sa poznali už dlhšie, a pritom sme sa zoznamovali až na obhliadkach. Máme podobné ľudské zážitky, zistili sme, že máme aj podobný vkus. Robí veľmi rýchlo, takže poskytuje režisérovi a strihačovi do strižne dostatok materiálu. V rozličných šírkach a z rozličných strán pohľadu a často berie kameru do rúk.“
Debutujúca Táňa Pauhofová vyzdvihla kameramana aj v práci s hercami. „Mala som pocit, ako keby ani pri nakrúcaní nebol. Jan Malíř nám neurčoval presné miesta pri rozbehnutej kamere, neposúval nás tak, aby mu dopadalo čo najlepšie svetlo. Často chytil kameru do rúk a snímal nás v pohybe. Veľmi mi to uľahčilo môj debut.“
Ďalšou osobnosťou z Čiech bol na pľaci Ondřej Vetchý, ktorý stvárnil hlavnú postavu Karola. Svoj kvalitný herecký vklad rozšíril aj o zásahy do scenára, ktorý si prispôsoboval do českého jazyka, ale aj rozširoval charakter postavy. „Ale to ja robím takmer vždy,“ hovorí Vetchý, ktorý záporného hrdinu Karola najprv nechcel zobrať. „V pôvodnej verzii ma zaujalo najmä to, že hrdina sa prostredníctvom inej bytosti, svojej dcéry, o ktorej vlastne do tej chvíle nemal potuchy, nejakým spôsobom zhodnotí ako človek a možno aj vďaka nej si nájde svoje miesto na svete.“
Producent Marian Urban charakterizoval Kruté radosti ako nízkorozpočtový film (22 miliónov Sk) s ambíciou osloviť široké publikum. Nakrúcalo sa v Modre, Antole, Bratislave a okolí od októbra do decembra 2001, s dokrútkami v máji 2002. „V tomto sa nám podarilo dosiahnuť minimálne európsky štandard, keď od prvej klapky k premiére filmu neuplynul ani rok,“ hovorí Urban zo spoločnosti ALEF Film& Media Group, ktorá film produkovala v koprodukcii s STV, Total HelpArt T.H.A. a Českou televíziou. Povedľa režiséra, scenáristky a Táne Pauhofovej je štvrtým debutantom hudobná skladateľka Ľubica Salamonová-Čekovská.
ĽUDO PETRÁNSKY