
Problémy so školskými priestormi má aj obec Liptovská Teplička (okres Poprad). Jedna z častí miestnej základnej školy sídli dokonca v priestoroch Spotrebného družstva Jednota Poprad.
FOTO PRE SME - MILAN TALARČÍK
JURSKÉ, RAKÚSY, VEĽKÁ LOMNICA – Kritickým až krízovým stavom by sa dala nazvať situácia v niektorých základných školách v Kežmarskom okrese. Školy sa boria nielen s finančnými, ale najmä s priestorovými problémami. Obzvlášť zlá je situácia v menších školách situovaných v obciach s vysokým percentom rómskej populácie a vysokou pôrodnosťou.
„Keď som sem prišiel v roku 1991, mali sme 121 žiakov. Dnes ich je 426,“ hovorí riaditeľ Základnej školy v Rakúsoch Ján Fiolek. V tomto školskom roku otvorili sedem prvých ročníkov. V každom z nich je 24 detí. „Už niekoľko rokov ideme na dvojzmennú prevádzku. Prvá časť žiakov sa učí od ôsmej do obeda. Druhá nastupuje od trinástej do sedemnástej. Tento systém nevyhovuje ani žiakom, ani učiteľom. Iná cesta však nie je reálna,“ tvrdí Fiolek.
Dvojzmennosti sa zatiaľ vyhýbajú vo Veľkej Lomnici, kde situáciu zachraňuje druhá školská budova postavená priamo v rómskej osade. Jej stav je však kritický. „Je to stará montovaná búda. Každý deň sa môže stať, že v nej hygienik zakáže vyučovanie. To by však bol totálny kolaps,“ myslí si riaditeľ tamojšej ZŠ Ladislav Husár. Obecná škola by žiakov z osady kapacitne nepojala. Okrem toho by to však podľa neho znamenalo aj praktický kolaps školskej dochádzky. „Tunajšie deti chodia do školy preto, lebo ju majú blízko. Ak by mali chodiť do obce, dve tretiny z nich by určite neprišli,“ tvrdí Husár.
Najkritickejšia situácia s priestormi je v Jurskom. Učitelia nevedia, čo je to kabinet, deti, čo je to šatňa. Všetko bolo prebudované na učebne. „Škola praská vo švíkoch. Reálne nám hrozí trojzmennosť. Minulý rok sme sa jej vyhli len za cenu toho, že sme prebudovali chodbu na triedu,“ dozvedeli sme sa od riaditeľky ZŠ v Jurskom Anny Tkačíkovej. Podľa nej však takýto stav nie je ďalej udržateľný a systém vyučovania v škole sa v priebehu nasledujúcich rokov zrúti.
Obecný úrad poskytol škole svoje pivničné priestory, z ktorých sa stali tiež nútené triedy. „Jediným riešením je postaviť novú školu. Na to však nie sú peniaze,“ tvrdí riaditeľka.
PETER KALETA