Agentúry kritizujú moratórium

BRATISLAVA – Prieskumy volebných preferencií patria pred voľbami medzi najsledovanejšie informácie. Posledné výsledky, zverejnené dva týždne pred voľbami, sa napokon od skutočnosti najviac líšili v prípade SDKÚ a Smeru. Strany si v závere kampane v


Podpísaním záverečnej zápisnice Ústredná volebná komisia včera v Bratislave oficiálne potvrdila nedeľňajšie priebežné výsledky parlamentných volieb. Na fotografii podpisuje zápisnicu členka komisie Miloslava Čutková.


FOTO TASR - PAVEL NEUBAUER


BRATISLAVA – Prieskumy volebných preferencií patria pred voľbami medzi najsledovanejšie informácie. Posledné výsledky, zverejnené dva týždne pred voľbami, sa napokon od skutočnosti najviac líšili v prípade SDKÚ a Smeru. Strany si v závere kampane vymenili miesta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Údaje pre posledné zverejnené prieskumy agentúry zbierali na prelome augusta a septembra. V niektorých respondenti dokonca dali viac hlasov Smeru, ako budúcemu víťazovi volieb a dlhodobému lídrovi prieskumov HZDS. Platí to pre údaje agentúr MVK, Focus a Dicio.

SDKÚ stabilne obsadzovala až štvrté miesto (za SMK), takmer podľa všetkých odhadov mala získať len okolo 10 percent hlasov. Najviac hlasov mala strana premiéra Dzurindu dostať podľa prieskumu agentúry Dicio, najmenej podľa ÚVVM.

Predpovede sa líšili najmenej pri HZDS, SMK, KDH a ANO. Odchýlky skutočnosti od prieskumov sa nevymykajú štatistickej odchýlke, ktorá je 2 percentá.

Volebný zisk HZD všetky agentúry nadhodnotili, výsledky KSS boli ale nakoniec podstatne lepšie, než ako napovedali prieskumy. KSS by sa do parlamentu dostala iba podľa prieskumu Slovenského rozhlasu, ktorého predpovede sa najviac priblížili skutočnosti. Tesne nasledoval ÚVVM a s miernym odstupom ostatné agentúry.

SkryťVypnúť reklamu

Šéfovia agentúr považujú za jednu z najdôležitejších príčin odchýlok v prieskumoch volebné moratórium, ktoré neumožňuje zverejňovanie volebných preferencií 14 dní pred voľbami. Cieľom tohto ustanovenia v zákone je, aby sa voliči nedali ovplyvniť skreslenými výsledkami prieskumov a mali pokoj na rozmyslenie.

„Pochybujem o akomkoľvek zmysle moratória. Prieskumy sú informácia a nie predvolebná kampaň,“ povedal Pavel Haulík z agentúry MVK. Haulík považuje moratórium za veľkú hlúposť. Pridáva sa aj František Szabo zo štátneho ÚVVM: „V demokratickej spoločnosti je to nesprávne, pozrite sa na Nemecko, tam sa prieskumy objavovali do poslednej chvíle.“

Haulík hovorí, že údaje spred volieb nemožno považovať za volebnú prognózu, skôr sa dajú použiť na interpretáciu toho, čo sa udialo za posledné tri týždne kampane. „To je, akoby ste teraz niekomu povedali, že Dunaj má 10 metrov a on tých 10 metrov nemá, pretože ich mal pred 5 týždňami,“ tvrdí.

SkryťVypnúť reklamu

Šéf MVK si nemyslí, že by sa agentúry pred voľbami pomýlili. „Môže to byť seknutie, ale nemôžu sa seknúť všetky agentúry rovnakým spôsobom, to je absolútne nepravdepodobné. Chyba nie je v agentúrach, ale v tom, že sa situácia zmenila,“ hovorí.

Väčšina agentúr robila aj prieskumy, ktoré už nemohli zverejniť, aby neporušili moratórium. „My sme si taký prieskum robili, ukázal nám, že SDKÚ naberá na sile, ale to sme už nemohli uverejniť,“ povedal Szabo z ÚVVM. „My sme robili prieskum 10 dní pred voľbami, tam to ešte nebolo. K zvratu muselo prísť neskôr,“ tvrdí Haulík.

Ako sa posledné prieskumy líšili od skutočnosti

nazov agenúry HZDS SDKÚ Smer SMK KDH ANO KSS

Dicio -2,2 -2,8 +4,1 +1,5 -1,4 +1,4 -3

Focus -1,4 -4,6 +3,4 -0,1 -2,3 +1,2 -1,5

SkryťVypnúť reklamu

Markant +0,5 -4,2 +4,3 -2,3 +0,3 +1,0 -1,8

MVK -1,9 -4,7 +5,0 -0,8 +0,1 +1,0 -1,6

NOC -3,8 -3,7 +3,3 -0,3 +0,3 +0,9 -3,1

OMV SRo +1,0 -5,6 +2,3 -0,4 -0,5 +0,3 -1,2

ÚVVM +0,3 -6,1 +2,6 -0,5 -0,6 +0,2 -1,1

Údaje sú v percentách a týkajú sa posledných zverejnených prieskumov pred voľbami. Kladné číslo znamená, že agentúra výsledok strany nadhodnotila, záporné, že preferencie strany boli nižšie ako skutočný výsledok. Zdroj: ÚVVM a SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 706
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 507
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 518
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 499
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 492
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 022
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 188
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu