
ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV
Koncern Nokia je kľúčovým podnikom globálneho telekomunikačného sektora. Najpopulárnejší a najväčší svetový výrobca mobilných telefónov je totiž pomerne spoľahlivým ukazovateľom ekonomickej situácie celej infotechnologickej branže. Podľa ekonomických indikátorov Nokie sa dá určiť, či v nových technológiách vládne boom alebo či sa nachádzajú v stave hospodárskej depresie. Príčina je jednoduchá: výroba (a následné používanie) mobilných telefónov sú bezprostredne spojené so všetkými najvyspelejšími výdobytkami moderného high-tech priemyslu - s čím ďalej, tým menšími a súčasne čoraz výkonnejšími integrovanými obvodmi, s vývojom nových materiálov, odolných proti horúčave či nárazom, s prenosom informácií prostredníctvom SMS alebo elektronickej pošty, ba v neveľmi ďalekej budúcnosti aj s prenosom obrazových dát čiže s fenomenálnym vývinom internetu ako takého. Nokia je týmto predurčená na to, aby bola východiskom úvah mnohých burziánov o kúpe či predaji infotechnologických akcií. Podľa vzoru: ak sa vodí dobre globálnemu lídrovi, potom je to dobré znamenie pre celé internetové a telekomunikačné odvetvie.
V minulých dňoch sme však boli svedkami opačného úkazu. Na amerických burzách je pravidlom, že akciové spoločnosti musia každý štvrťrok predkladať verejnosti správy o situácii v podniku; najmä o výške obratu a zisku. Tento kvartálny rituál je jedným z najdôležitejších orientačných bodov pre aktérov na parkete. Veď podnikový zisk (a predovšetkým jeho prognóza do budúcnosti) je bezpochyby najzávažnejším mikroekonomickým ukazovateľom, ktorý podmieňuje hodnotu účastín. Najlepšie totiž odráža kvalitu manažmentu, produktivitu zamestnancov a predajnosť produktov.
V polovici júna sa začína sezóna podnikateľských výkazov za druhý štvrťrok a výhľadu (prinajmenej) do konca kalendárneho roka. Jednou z prvých firiem s tvrdými ekonomickými údajmi bola práve Nokia. Fínsky telekomunikačný gigant prekvapil finančných odborníkov viac než nepríjemne. Vyhlásil, že v druhom kvartáli vykáže nižší zisk, ako sa všeobecne očakávalo, a že rast obratu bude oproti doterajším prognózam omnoho menej razantný. Výsledok sa dostavil ihneď: za jeden deň sa hodnota Nokie prepadla o 20 %. Mobilný kolos stiahol so sebou do kurzovej priepasti ďalšie spoločnosti z burzového infotechnologického odvetvia. Poklesol aj dominantný barometer „novej ekonomiky“ Nasdaq Composite (index všetkých infotechnologických spoločností kótovaných na americkej elektronickej burze Nasdaq). Vynachádzaví burziáni tomuto javu ihneď vymysleli priliehavý názov: Nok-Out, čo je vynaliezavé spojenie firemného názvu Nokia a pästiarskeho výrazu Knock-Out, známeho tiež pod skratkou k.o.
A výhľad do burzovej budúcnosti? Je spojený s veľkou neistotou. Na jednej strane majú aktéri na parkete strach pred správami iných kľúčových akciových spoločností o podnikaní za druhý štvrťrok, lebo proces radikálneho spomalenia ekonomického rastu v Spojených štátoch je v plnom prúde a v tom najlepšom prípade sa skončí koncom tohto roka. Na strane druhej sa proti nižšej dynamike hrubého domáceho produktu vzpiera všetkými desiatimi washingtonská centrálna banka. Tento rok už päťkrát znížila úroveň úrokovej sadzby, ktorá je najdôležitejším makroekonomickým faktorom vplývajúcim na kurz účastín - a šiesty pokles sa koncom júna vynára na obzore. Zníženie úrokov má vo všeobecnosti pozitívny vplyv na kurzy akcií. Pravda, pokiaľ nie je prehlušené inými ekonomickými faktormi. V posledných mesiacoch však mal navrch práve podnikový zisk. Jedinou záchranou americkej burzy by bol ohňostroj pozitívnych správ z firemného sektora spárený so šiestym znížením úrokovej miery. Ani jedno, ani druhé však nie je isté.
JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov