
V predvolebnej kampani išlo najmä o tváre. FOTO – REUTERS
Nemci majú za sebou jedinečnú predvolebnú kampaň: viac ako o nezamestnanosť, ekonomiku, prisťahovalectvo či Irak išlo o tváre lídrovTohtoročná predvolebná kampaň v Nemecku bola súbojom osobností. V čase, keď 70 percent Nemcov už nevidí rozdiel medzi konzervatívnym blokom (CDU/CSU) a sociálnou demokraciou (SPD), rozhodovali sympatie a antipatie voči kandidátom na úrad spolkového kancelára. Napriek tomu, že kancelár nie je volený priamo a zostavením vlády je poverený predseda víťaznej strany.
Príznačné boli zistenia politológov: Nemci by za kancelára chceli sociálneho demokrata Gerharda Schrödera, ale na čele konzervatívnej vlády CDU/CSU.
Strany stavili na tváre
Súboj jednotlivcov ešte zvýraznil nový prvok v kampani – televízne duely na americký spôsob. Ak po prvom ešte niekto pochyboval o ich vplyve na výsledky volieb, po druhom to bolo jednoznačné: Schröderov presvedčivý výkon vytrhol sociálnu demokraciu zo závozu. Prieskumy, ktoré sa od začiatku roka prakticky nehýbali a víťazstvo predpovedali opozičnému bloku CDU/ CSU, sa dva týždne pred voľbami obrátili v prospech vládnucej SPD.
Personifikácia neminula ani menšie strany. Liberáli (FDP) prvýkrát v histórii postavili vlastného kandidáta na kancelára a až na najvyššom súde sa dožadovali súhlasu, aby sa Guido Westerwelle mohol zúčastniť na televíznych debatách. Kandidatúra, hoci len symbolická, mala strane pomôcť stať sa treťou najsilnejšou stranou so ziskom ambicióznych 18 percent.
Do súboja osobností sa zapojili aj Zelení, ktorí doteraz nepreferovali tváre na billboardoch strany. Teraz viac ako predtým zviditeľňovali najpopulárnejšieho člena strany – šéfa diplomacie Joschku Fischera.
Nezamestnanosť potopila voda
Až na druhom mieste boli v kampani predvolebné témy. Schröderov vyzývateľ a kandidát CDU/CSU Edmund Stoiber mesiace bodoval s kľúčovým heslom kampane – nezamestnanosťou.
Bolo to tak až do leta, keď Nemecko postihli katastrofálne povodne. Úloha šéfa krízového manažmentu sadla Schröderovi ako uliata. Nálada voličov sa začala meniť a opozícia zrazu hrala druhé husle.
Televízne duely, povodne a Schröderovo nekompromisné nie možnej nemeckej účasti na vojne proti Iraku urobili z krátkodobého efektu dlhodobý trend. „Dramatické udalosti posledných týždňov, keď vládna koalícia zvrátila stabilný náskok čierno-žltých (CDU/CSU a FDP), sú pre nás jedinečné,“ hovorí šéfka inštitútu Allensbach Renate Köcherová.
Súčasnému kancelárovi sa podarilo zabodovať dokonca aj u nezamestnaných. Podľa prieskumu, ktorý zverejnil magazín Spiegel, až 62 percent ľudí bez práce je spokojných s prácou súčasného kancelára. Dôvod? Až 65 percent z nich súhlasí so Schröderom, ktorý odmieta vojnu proti Husajnovi, aj keby bola požehnaná OSN.
Napätie až do konca
Posledné prieskumy sľubujú napínavé finále. Štyri z piatich veľkých inštitútov, ktoré mapujú nálady voličov, predpovedajú víťazstvo súčasnej koalícii sociálnych demokratov a Zelených. Jedna agentúra hovorí v prospech opozície – CDU/CSU a FDP. Rozdiely sa často pohybujú v rozmedzí štatistickej chyby.
O tom, či budú strany vládnuť, alebo vládu v opozícii kontrolovať, bude rozhodovať volebná účasť i postkomunistická PDS, ktorá stále bojuje o vstup do Bundestagu.
„Taký otvorený výsledok tak krátko pred voľbami – na to nie sme zvyknutí,“ komentuje súčasný pomer síl politológ Matthias Jung. „Rozhodovať bude každý hlas,“ dodáva a pripomína, že tretina voličov je stále nerozhodnutá.
A na záver trochu agresivity
Politické strany neskrývali nervozitu. Podľa vzoru SPD vymenili na záver kampane vecné debaty za emócie a kontroverzné témy. CDU/CSU týždeň pred voľbami vytiahla pre Nemecko veľmi citlivú tému – prisťahovalectvo, ktoré dáva do priamej súvislosti s rastúcou nezamestnanosťou. A podpredseda FDP Jürgen Möllemann narýchlo obnovil svoj antisemitský spor s podpredsedom Ústrednej rady židov Michelom Friedmanom.
Utečenecké organizácie, židovská obec i zahraničnopolitickí experti si právom vydýchli, že predvolebná kampaň sa končí. Skôr, než bude imidž krajiny definitívne pošramotený.