Obchodníci: Možno je už neskoro

Konečne! tvrdia jednohlasne slovenskí predajcovia hudobných nosičov. Plánované znižovanie cien CD slovenských interpretov vítajú, ale ako ostrieľaní znalci pomerov na trhu dodávajú: Možno už je neskoro. Tristo korún za slovenské cédečko je ideálna suma.


Obchodníci nečakajú len na zlacňovacie kampane. To, čo im zostane na pultoch, snažia sa predať po svojom. FOTO - PAVOL MAJER


Podľa nich sa však tieto zmeny mali uskutočniť už dávnejšie.

Ceny za tuzemské aj zahraničné nosiče sa vyšplhali do závratných súm. Posledný album Jany Kirschnerovej stál 549 korún. Po avizovanom zlacnení, s ktorým prichádza od prvého októbra spoločnosť Universal, bude podľa predajcov ťažké získať stratenú dôveru zákazníkov. „Ľudia sú na firmy nahnevaní. Tvrdia, že ich zdierajú a svoj hnev obracajú aj na nás obchodníkov. Keby s tým prišli o rok-dva skôr, ale napaľovanie sa tak rozbehlo, že sa to asi nedá zastaviť,“ hovorí Ján Trstenský, predajca bratislavského obchodu CD Horák, ktorý funguje od začiatku deväťdesiatych rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku pôsobí viac zahraničných spoločností, tie však zvolili vyčkávaciu taktiku, ktorá by podľa predajcov mohla kampani skôr uškodiť. Sony Music/Bonton Slovakia prišiel so zásadnejším zlacnením už pred rokom, ale neúspešne. „Universal má dobrú kampaň v médiách, čo Sony nemali, a ľudia to nezaregistrovali,“ vysvetľuje predajca. Ceny znížili, ale predaj cédečiek nestúpol. „Keby to urobili všetky firmy, ale dve sú zatiaľ málo,“ dodáva.

Rapídne zníženie cien ešte nezaručuje, že sa rozrastie fanúšikovská obec. „Ľudia, ktorí si kupovali cédečká, tak si ich kúpia, a tí, ktorí si ich napaľovali, budú v tom pokračovať aj ďalej,“ vysvetľuje Trstenský. Napríklad britský Coldplay sa prvý týždeň predával dobre a potom nič. To boli ľudia, ktorí si ho chceli kúpiť a ostatní si túto skupinu napálili.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia sú naučení napaľovať a bude ich ťažké to odnaučiť. Na internete kolujú celé zoznamy zahraničných a domácich interpretov, ktoré vám na počkanie za finančnú sumu napália piráti. Niektorí z nich si napaľovaním privyrábajú, iní sa tým aj živia. „Existujú dvestostranové zoznamy, avšak tí ľudia kópie nerobia z oficiálnych nosičov, ale z formátu MP3. Napálené CD má často veľmi zlú kvalitu,“ povedal SME zdroj blízky pirátom.

Čo s oficiálnymi cenami zahraničných nosičov? Niektoré tituly už prekročili cifru 800 korún. Za túto sumu si u pirátov zákazník kúpi tri až štyri CD. Nie je žiadnym tajomstvom, že veľké nahrávacie spoločnosti nemajú záujem regulovať ceny svojich výrobkov – slovenský trh je pre nich primalý a nezaujímavý. Podľa britského hudobného magazínu Q sa firmy bránia zlacneniu vo východoeurópskych štátoch, lebo by západní predajcovia začali nakupovať lacné CD práve v bývalom východnom bloku.

SkryťVypnúť reklamu

Je to uzavretý kruh, v ktorom by paradoxne mohli získať domáci interpreti. Ľudia si nekúpia predražený Coldplay, ale vrazia peniaze do nového albumu Hexu.

„Teším sa, že domáca tvorba zlacnela, ešte treba niečo urobiť so zahraničnými cédečkami. Slovenská tvorba sa začína predávať viac, predsa je ľuďom bližšia a zrozumiteľnejšia,“ hovorí predajca Eduard Fertáľ z Kežmarku, ktorý sa obáva, že zlacňovanie skončí iba pri sľuboch: „Len aby Universal a iné vydavateľstvá dodržali, čo sľubujú, lebo na niektoré moje objednávky nereagujú už od apríla. To potom ľudia stratia trpezlivosť a idú si kúpiť album na trh.“

Alebo si ho dajú napáliť u najbližšieho kamaráta alebo piráta.

PETER BÁLIK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 759
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 790
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 840
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 3 990
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 757
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 290
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 235
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 369
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu