li postaviť spoločného kandidáta do konkurzu na miesto riaditeľa Arény. Ten by sa mal uskutočniť zajtra, 11. septembra, v deň výročia útoku na USA.
„Myslíme, že Aréna by bola na prevádzkovanie súčasného umenia výborným priestorom. Naše občianske združenia sa všetky tri venujú súčasnej tvorbe a oslovujú podobných divákov,“ povedal minulý týždeň v piatok na tlačovej konferencii Ľubo Burgr, člen Združenia pre súčasnú operu, ktorý sa za tieto tri občianske združenia zúčastní na zajtrajšom výberovom konaní.
Po odchode zakladateľa Arény míma Milana Sládka divadlo vedie herec Juraj Kukura. O novom riaditeľovi rozhodne župan bratislavského VÚC Ľubo Roman, podľa toho, koho mu bude odporúčať výberová komisia. Ale netají sa tým, že jeho predstava o budúcnosti tohto priestoru je veľmi blízka Kukurovej. Ľ. Burgr upozorňuje na nerovnosť šancí: „Oznam v novinách o vymenovaní Kukuru nás trochu zaskočil. Požiadavky Ľ. Romana na konkurz sa vopred hodia na človeka, ktorý je v súčasnosti poverený vedením Arény,“ tvrdí.
Projekt troch združení chce vytvoriť multikultúrne centrum, ktoré by podporovalo aktuálne prejavy z oblasti tanca, divadla, hudby, filmu a nových médií. „Predpokladáme vysokú návštevnosť,“ povedal Burgr. Ako príklad uviedol už podobné centrá v okolitých štátoch, napojené na samosprávne rozpočty. Pripomína, že menšinová kultúra neznamená nízku návštevnosť.
Podľa Petry Fornayovej z Asociácie súčasného tanca médiá v júni nesprávne informovali, že župan bratislavského VÚC vymenoval Kukuru za riaditeľa. „Predseda VÚC ho nevymenoval za riaditeľa. V skutočnosti bol iba poverený vedením divadla,“ vysvetľuje Petra Fornayová z Asociácie súčasného tanca.
„Je to vec výberovej komisie,“ hovorí vedúci oddelenia kultúry a športu bratislavského VÚC Konštantín Hudec. Možné prepojenie záujmov medzi Kukurom a Romanom vylučuje. Naopak, tvrdí, že všetci kandidáti majú rovnaké šance.
Ale: „Nie je žiadne tajomstvo, že kultúra v Aréne by mala byť oproti predchádzajúcemu vedeniu komerčnejšia. Peniaze, ktoré do divadla investujeme, by sa mali aj vrátiť,“ povedal Hudec. Hovoril aj o tom, že Aréna mala nízku návštevnosť. „Pri všetkej úcte k pánovi Sládkovi jeho žáner bol okrajový. Na niektoré predstavenia prišlo 10 až 15 ľudí, máme to zdokumentované,“ dodáva.
Ľubo Burgr ale komerčné využitie atraktívnej budovy na petržalskej strane Dunaja odmieta. „Podporovať komerciu zo štátnych peňazí je zlodejstvo. Je nemorálne dávať peniaze do kultúry s tým, aby zarobila. To je podnikanie, ktorého cieľom nie je divadlo, ale peniaze,“ vysvetľuje známy bratislavský hudobník a divadelník.
PETER BÁLIK