
Jean-Michel Jarre na sobotňajšom koncerte Aero. FOTO - JARRE.NET
Koncert s názvom Aero venoval vetru. O 21.15 h sa začína odpočítavanie: 5-4-3-2-1- štart!
Na tridsaťpäťtisícové hľadisko doľahnú prvé tóny výpravnej svetelnej šou. Atmosféru obsiahne ústredný motív z Oxygenu a ozve sa frenetický aplauz. Mág elektronickej hudby sedí za pultom klávesových počítačov a púšťa nové verzie melódií, ktoré mu predali doteraz 55 miliónov hudobných nosičov. Koncert sa končí pol hodiny pred polnocou. Jarre sa lúči s dánskym vetrom.
Aero svet
„Koncert je súčasťou projektu Aero, preto som hľadal vhodné miesto pre tému,“ povedal 53-ročný Jean-Michel Jarre ešte pred koncertom na stretnutí s novinármi. „Vietor hrá vedúcu úlohu, a to nielen ako energia, ale tiež ako nositeľ zvukov, obrazov, odkazov a snov. Vietor roznáša na svojich krídlach vtákov, peľ, ale aj dym a priemyselné splodiny. Vietor nám prináša kontakt so všetkým zlým a so všetkým dobrým. Výber je len na nás.“
Symbolika vetra naplnila veľkolepú scénografiu. Laserová projekcia kreslila na obrovskom pódiu obrazy inšpirované prírodným živlom. Boli to obrazy pozitívnej energie, ale aj odľudšteného sveta. Cez živly sa pýta na morálku človeka a aktuálnu kondíciu sveta okolo nás. Od debutového Oxygenu z roku 1976 až po Aero ho zaujíma len jedno: „Počúvam hudbu sfér a odovzdávam ju ľuďom.“
Guinnessova kniha rekordov je preťažená pod tlakom mena Jean-Michel Jarre. Stropy jeho diváckej návštevnosti presiahli aj miliónové čísla. V sobotu si zvolil komornejší dialóg a jeho výpoveď tak bola spontánnejšia. „Budem sa snažiť úzko sa podeliť o zážitok s ľuďmi, ktorí prišli z celého sveta,“ povedal pred koncertom Jarre a jeho zámer sa mu vydaril.
Osvedčené motívy
Jean-Michel Jarre pripravil pre Dánsko osvedčené motívy, ktoré ho preslávili. Najlepšie kúsky z Oxygenu, Equinoxu, Magnetic Fields či Rendez-vous. Ako sme v priamom prenose počuli na Rock FM, Aero zostali len motívy. Všetko ostatné zaznelo po novom. „Bolo by nudné, aby som pred ľuďmi hral len to, čo poznajú,“ hovorí Jarre. „Celý rok som v štúdiu vymýšľal nové aranžmány skladieb. Dúfam, že zaberú.“
Jarre išiel vo svojom experimente tak ďaleko, že povedľa symfonikov z Aalborgu si na záverečnú polhodinu pozval aj popové Safri duo. Rozličné hudobné prístupy boli zjednotené na spoločnú frekvenciu. Výsledkom boli svieže kompozície nových skladieb. Náhoda bola potlačená, improvizovalo sa len v štúdiu. Aj Jarre ide v experimente len tak ďaleko, aby si nerozbil obraz úspešného muzikanta.
ĽUDO PETRÁNSKY