BRATISLAVA – Minister dopravy Ivan Mikloš včera zastavil miliardovú verejnú súťaž na ľahké vlaky, ktorú vypísali železnice a okolo ktorej sa na jar rozpútal veľký zápas sprevádzaný škandálmi. Predseda vlády Mikuláš Dzurinda kvôli nim odvolal ministra dopravy Jozefa Macejka a stiahol ho z kandidátky SDKÚ.
Macejko odmietal potvrdiť rozhodnutie železníc a argumentoval tým, že ich výberová komisia nerozhodla správne, keď dala prednosť švajčiarsko-slovenskému konzorciu firiem Stadler AG a ŽOS Vrútky pred francúzskou spoločnosťou Alstom. V médiách sa objavil aj list poslanca SDKÚ Petra Kresánka, ktorého obsah naznačoval stranícku korupciu.
Mikloš včera urobil v podstate to, čo mal v pláne Macejko. „Rozhodol som sa, že využijem svoju kompetenciu a neschválim nákup ľahkých vlakových jednotiek,“ vyhlásil Mikloš. Jeho hlavný argument znel: „Aby nevznikali žiadne pochybnosti o transparentnosti a korektnosti verejného obstarávania.“
Mikloš tak využil právo ministra, ktorý zastupuje štát ako hlavného akcionára železníc. Práve jeho podpis chýbal k dokončeniu nákupu vlakov.
Urobil tak deň po zverejnení stanoviska Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý síce označil priebeh tendra za opodstatnený, ale upozornil na viacero chýb, napríklad pri príprave súťažných podkladov. „Stanovisko mi veľmi nepomohlo, pretože je také obojaké,“ komentoval Mikloš postoj úradu.
Väčšina politických súperov SDKÚ reagovala na Miklošovo rozhodnutie slovami, že ide o predvolebný ťah, ktorý má očistiť stranu od podozrení z korupcie. Túto možnosť pripustil aj sociológ Michal Vašečka: „Pokiaľ dôjde k pozitívnemu prvku – očisteniu strany od korupčných škandálov, mohlo by to v kritickej časti voličov teoreticky pomôcť.“
Železnice majú svojho riaditeľa Andreja Egyeda v zahraničí, a preto s reakciou čakajú na jeho návrat. Ich hovorca Miloš Čikovský sa obmedzil len na konštatovanie, že na regionálnych železničných tratiach je kritická situácia a nové vlaky potrebujú. „Dnes je tam doprava stratová a mimoriadne poruchová. Nákup nových vlakov je preto veľmi akútny. Vek niektorých starých súprav je 40 aj 50 rokov,“ povedal Čikovský.
Železnice budú musieť vypísať novú súťaž, ktorá sa bude vyhodnocovať až v nasledujúcom volebnom období.
Autor: rf