Čo je lepšie na športovú jazdu? Dve, alebo štyri kolesá? Motocykel alebo automobil? Takéto a podobné otázky často riešia vyznavači rýchlej jazdy. My sme sa na ne pokúsili nájsť odpoveď v netradičnom, ale zaujímavom porovnaní. Aj keď sa môže zdať, že automobil a motocykel sú úplne odlišné a teda neporovnateľné, predsa len mali nami testované vozidlá niektoré veci rovnaké. Tak napríklad výrobcu. Honda, ako najväčší producent motorov na svete sa orientuje na vysokootáčkové, športové pohonné jednotky, aké sú použité aj v Civic-u Type R a CBR RR. V obidvoch prípadoch ide o zážihové radové štvorvalce. Civic je vybavený dvojlitrom s inteligentným premenlivým časovaním ventilov i-VTEC, CBR RR „len“ takmer litrovým, presne 954 cm3 motorom. Obidve pohonné jednotky sú vybavené manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.
Na trhu je už siedma generácia populárneho modelu Civic, ktorý sa vyrábal v mnohých vyhotoveniach. Výrobca teraz obohatil tento rad o športového „dravca“ s označením Type R. Základom je trojdverová karoséria súčasného Civicu 3D, ktorá bola pre účely takéhoto športového, výkonného modelu vystužená a vybavená spojlermi na nárazníkoch, prahoch a nad zadným oknom. Okrem toho, že Type R výrazne odlišujú od bežného Civic-u a dávajú mu agresívny, dynamický vzhľad, majú aj svoj praktický účel. Veľké, 17 palcové zliatinové disky kolies sú obuté v nízkoprofilových pneumatikách a spolu so športovo ladeným podvozkom veľmi dobre držia stopu aj pri rýchlom prejazde zákrut. K športovej jazde je potrebný okrem kvalitného podvozku aj výkonný motor. Type R poháňa štvorvalec s objemom 1998 cm3 s inteligentným premenlivým časovaním ventilov. Zdvih a doba otvorenia ventilov sú závislé od otáčok - pri nízkych a stredných otáčkach sú ventily otvorené kratšie a pri vysokých dlhšie. Výsledkom je dostatočný krútiaci moment už v nízkych otáčkach a súčasne veľký výkon pri vysokých otáčkach.
Civic Type R dosahuje najvyšší výkon 200 konských síl pri otáčkach 7400.min-1. Pri bežnej jazde však netreba motor veľmi vytáčať, má dostatočný záťah už od otáčok 3000. min-1. Pri 6000.min-1 sa zmení časovanie ventilov na športovejšie a Civic Type R doslova vystrelí vpred. Dojem športového auta máte nielen pri pohľade zvonku, ale aj po nasadnutí. Anatomické sedadlá Recaro výborne držia telo pri prejazde zákrutami a ovládacie pedále sú tiež ladené tvrdšie, športovo. Radiaca páka s titánovou hlavicou je umiestnená na prístrojovom paneli, blízko volantu, takže na preradenie ruka opúšťa volant len na krátku dobu. Chod páky je presný a krátky, jednoducho všetko je prispôsobené pre čo najväčšiu radosť z jazdy. To isté platí aj o „dvojkolesovej rakete“ od toho istého výrobcu. CBR RR vznikla už v roku 1992 a odvtedy je stále vylepšovaná. Ide o superšport, ktorým vlastne vznikla trieda veľmi výkonných, rýchlych, ale zároveň ľahkých a obratných „litrových“ motocyklov. Pre rok 2002 sa uskutočnila za-tiaľ posledná výraznejšia modernizácia. A to nielen dizajnová, ale aj technická. Motor teraz dosahuje výkon 150 konských síl pri 11250 ot./min. Pritom hmotnosť motocykla sa konštruktérom podarilo znížiť až na 168 kg! Čo dokáže tak ľahký motocykel s takým výkonom si len málokto, kto na ňom nejazdil dokáže predstaviť. Automobil, nech je akokoľvek výkonný dokáže riadiť aj mierne pokročilý vodič, v prípade motocykla, naviac takéhoto superšportu je to inak. Na jeho zvládnutie treba určité skúsenosti z motocyklov menších objemov. Na prvom prevodovom stupni znamená prudšie pridanie plynu buď preklzovanie zadného kolesa, čo môže znamenať pád, alebo „odlepenie“ predného kolesa od zeme, čo v horšom prípade takisto znamená pád. S plynom treba narábať skutočne jemne, najmä na nekvalitnom, klzkom povrchu, alebo v zákrutách. Našťastie, CBR RR je vybavená aj veľmi účinným brzdovým systémom. Predné koleso brzdia dva kotúče vybavené štvorpiestikovými strmeňmi, vzadu nájdeme jeden kotúč a jednopiestikový strmeň. Skúsený jazdec, ktorý ju dokáže ovládať však dosiahne s RR-kou také zrýchlenie a maximálnu rýchlosť, pri ktorých „zahanbí“ aj Civic Type R. Pre zaujímavosť, výrobca síce zrýchlenie z 0-100 km/h neudáva, ale je to približne 3 sekundy a maximálna rýchlosť sa pohybuje nad hranicou 290 km/h. My sme si vyskúšali „len“ 282 km/h. Samozrejme, konštruktéri mysleli aj na pohodlie. Aj keď je poloha jazdca výrazne športová, nohy sú na stúpačkách vyššie a jazdec je predklonený, predsa len oproti niektorým iným superšportom je to poloha menej radikálna a utrpením nie sú ani prípadné dlhšie výjazdy. Ovládateľnosť CBR-ky je veľmi dobrá, tak pri malých rýchlostiach v meste, ako aj pri veľmi rýchlej jazde na zátačkovitej trati. Obidve tieto „adrenalínové vozidlá“ ponúkajú skvelé zážitky z jazdy a je len na vás, či uprednostníte štyri alebo dve kolesá, R alebo RR. Ešte k názvu: tomu, či jedno R alebo dve RR približne zodpovedajú aj ceny - dve RR po 519 000 Sk stoja takmer rovnako ako jedno R za 1 075 000 Sk.
Peter Lovíšek
foto: autor