Výrobcom motocyklov sa zatiaľ pomerne dobre darí utajovať nové modely. Len občas na verejnosť prenikne nejaká tá „spy shot“ (špiónska snímka), nákres očakávaného modelu, alebo len strohá informácia, že „niečo také“ sa pripravuje. Zástupcovia firiem to takmer nikdy nekomentujú, takže vo väčšine prípadov sa o novinkách budú viesť dohady až do najväčšej svetovej výstavy, ktorej dejiskom bude tento rok Mníchov, v čase od 18. do 22. septembra 2002. Väčšina noviniek pre rok 2003 bude predstavených práve tu, no niektorí výrobcovia sa chcú „blysnúť“ a predstaviť svoje modely o niečo skôr ako konkurencia, dokonca niektorí ich už na svetlo sveta uviedli.
Ale poďme po poriadku. Významná japonská štvorica - Honda, Yamaha, Suzuki a Kawasaki svoje „tromfy“ zatiaľ dobre tají, ale napriek tomu určité indície sa objavujú. Napríklad absolútne najväčší z tejto štvorice, Honda, novinky pre rok 2003 predstaví síce o niečo skôr, už 12. septembra v Bruseli, ale doteraz sú všetky takmer dokonale tajné a my sa môžeme na základe určitých drobných správ len domnievať, aká bude napríklad predpokladaná ešte športovejšia verzia superšportovej šesťstovky - CBR 600 RR, alebo taktiež len očakávaná veľká športovo cestovná CBR 1200 XX, nástupkyňa súčasnej, treba povedať že populárnej CBR 1100 XX. Takisto je možné, aj pravdepodobné, že ďalší extrémny motocykel - VTX 1800 sa dočká viacerých verzií, predpokladá sa nový motor s objemom 1300 cm3 a takisto verzia „retro“, teda s rysmi klasického cruiseru - s hlbšími blatníkmi, širšími riadidlami a ďalšími drobnými úpravami. Hovorí sa, že malé zmeny by malo zaznamenať aj „litrové“ Varadero a takisto mierne úpravy podstúpila aj motokrosová CRF 450 a pravdepodobne sú pripravené aj menšie objemy - CRF 230 a CRF 150. Je tiež veľký predpoklad, že sa objaví veľký „naháč“, alebo „muscle bike“ s objemom okolo 1300 cm3. Nechajme sa teda prekvapiť, čo prezentácia v Mníchove odhalí. O novinkách Hondy potom napíšeme podrobnejšie. Tiež Yamaha sa veľmi snažila, aby jej modely zostali čo najlepšie utajené a tak zatiaľ sme sa mohli dopočuť len niečo o inovácii populárneho a už veľmi dlho bez zmien vyrábaného modelu V-Max 1200. To, či je to pravda a aký vôbec bude môžeme však zatiaľ len hádať. O nič viac neprezrádza ani Suzuki. Keď sa minulý rok objavil koncept extrémneho motocykla s názvom B-King, medzi verejnosťou vzbudil kladné ohlasy a tak je možné, že Suzuki uvedie na trh menej radikálnu verziu. Určite nebude vybavená turbodúchadlom a určite nebude dosahovať výkon šialených 250 koní, tak ako prototyp. Očakáva sa tiež menšia verzia veľkého cestovného endura DL 1000 V-Strom, vybavená dvojvalcovým motorom s objemom okolo 650 cm3. Patrilo by sa tiež inovovať superšportový rad GSX-R 600, 750 a hlavne 1000, ktorý už začína zaostávať za tohtoročnými novinkami Honda CBR RR a Yamaha R1. V tejto triede „litrových“ superšportov vývoj napreduje veľmi rýchlo, takže nechajme sa prekvapiť reakciou Suzuki.
Ani najmenší z japonskej štvorice nespí a pre rok 2003 pripravuje niekoľko noviniek, o ktorých môžeme tiež zatiaľ len premýšľať. Niektoré zdroje naznačujú, že Kawasaki by mohla prekvapiť veľkým cruiserom s objemom motora takmer 2000 cm3, čím by konkuroval Honde VTX 1800 a pripravovanému Triumhu s objemom motora možno až 2200 cm3. Pravdepodobne sa objavia aj nejaké naháče - menší s motorom zo ZX6R 636 a väčší, s približne litrovým štvorvalcom.
Významní európski výrobcovia tiež neodpočívajú na vavrínoch a aj od nich môžeme očakávať nádielku noviniek. Napríklad BMW už predstavil turistickú verziu cruiseru R 1200. Ide o pohodlný cestovný motocykel s účinnou kapotážou a kuframi na batožinu, ktorý je určený hlavne na pohodlné zdolávanie dlhších výletov. Uvidíme, či sa dočkáme aj nejakých úprav na ostatných modeloch.
Rakúsky výrobca prevažne off roadových motocyklov, KTM, tradične predstavil modelový rad pre rok 2003 už v júni 2002. Motocykle majú niekoľko drobných vylepšení, ktoré majú vo veľkej miere „na svedomí“ špičkoví svetoví jazdci, ktorý za továreň KTM jazdia a zároveň tieto úpravy navrhujú a testujú. V septembri by mal v ponuke pribudnúť ešte motokrosový špeciál SX 450 s výkonným štvortaktným motorom s nižším zdvihom piesta. Už na prvý pohľad rozoznáme modely 2003 od tých predchádzajúcich - majú zmenené grafické stvárnenie a farby niektorých plastov. Priaznivcov veľkých cestovných endúr iste poteší KTM LC8 950 s dvojvalcovým agregátom.
Ani konzervatívni ostrovania nechcú zaostávať za konkurenciou. Triumph pripravuje novú superšportovú šesťstovku Daytona, ktorá sa vyznačuje oveľa hranatejším vzhľadom ako model TT 600, z ktorého konštrukčne vychádza. Agresívny vzhľad však prezrádza aj agresívnejší motocykel. Daytona má oproti TT 600 upravený hlavne motor a tým aj vyšší výkon. Pravdepodobne sa dočkáme gigantického cruiseru s motorom s tromi valcami uloženými za sebou a objemom až približne 2200 cm3. Pripravuje sa aj ďalšia verzia retro modelu Bonneville - Cafe Racer. Pôjde o klasický naháč v štýle 60-tych rokov.
Talianska Aprilia má v zásobe tiež nejaké naháč, napríklad model Tuono, ktorý však bude vyrobený len v limitovanej sérii 200 kusov. Minulý rok bol predstavený koncept retro naháča Blue Marlin, uvidíme či sa nejaký jeho nástupca dostane do výroby pre rok 2003. Exkluzívne motocykle Piega od znovuzrodenej značky Mondial budú takisto vyrobené len v počte 250 kusov, ale novinky, ktorými by mali byť naked bike a supermotard snáď už budú vyrábané vo väčších množstvách. Ich podobu sa dozvieme pravdepodobne už na mníchovskom Intermote.
Ďalší taliansky výrobca rovnako exkluzívnych motocyklov - MV Agusta sa tiež plánuje zapojiť do tvrdého boja v kategórii „litrových“ superšportov. Pripravovaný model F5 bude síce podobný súčasnej sedemstopäťdesiatke F4, ale konštrukčne bude značne zmenený, nielen väčším, výkonnejším motorom, ale aj zodpovedajúcim podvozkom. Ducati nahradila veľmi populárny model 998 novinkou s názvom 999. Zaužívaný a vychvaľovaný dizajn 998 bol značne zmenený a takisto po technickej stránke je na 999 veľa noviniek. Napríklad niekdajšia jednoramenná zadná vidlica bola teraz nahradená klasickou, dvojramennou. Na dvojvalcovom motore sa radikálne zmeny neudiali, ale vďaka niekoľkým malým inováciám bol výkon mierne zvýšený. Pre priaznivcov cestných endúr je pripravená ďalšia verzia modelu Multistrada. Samozrejme, aj tá bude vybavená dvojvalcom do L s desmodromickým ventilovým rozvodom.
V zámorí sa pripravujú na veľké oslavy. Harley-Davidson totiž na jeseň roku 2003 oslávi storočnicu od svojho vzniku. Pri tejto príležitosti by všetky modely mali byť k dispozícii aj v špeciálnych farbách a s nápismi na nádrži pripomínajúcimi významné jubileum. Je však možné, že jedna významná novinka sa predsa len objaví - mohlo by ísť napríklad o naháč s motorom Revolution, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s Porsche a poháňa aj model V-Rod. Nejaké novinky pripravuje Buell, ktorý je mimochodom tiež vo vlastníctve firmy Harley-Davidson. Mohol by to byť napríklad turistický motocykel na základe súčasného modelu Firebolt.
Viac svetla do motocyklového sveta prinesie spomínaná výstava Intermot v Mníchove. Nechajme sa teda prekvapiť.
Peter Lovíšek