V posledných rokoch zážihové a vznetové motory osobných automobilov zaznamenali mimoriadny pokrok, najmä v oblasti zníženia množstva škodlivín vo výfukových plynoch. Pri vznetových motoroch sa využitím vysokotlakového vstrekovania Common-Rail, popri znížení množstva škodlivín, dosiahlo tiež výrazné zníženie spotreby paliva a dá sa očakávať, že v priebehu ďalších 10 rokov sa tento druh vstrekovania značne rozšíri. Podľa predpovedí vedcov sa má do roku 2010 množstvo emisií najvyspelejších spaľovacích motorov osobných automobilov blížiť k nule.
Druhou alternatívou pohonu osobných automobilov sú hybridné pohony s kombináciou spaľovacieho motora a elektromotora. Tu sa, okrem iného, v režime kde by mal spaľovací motor zlú účinnosť, využíva možnosť pohonu vozidla na elektrický prúd. Elektromotor v spolupráci s batériou by mohol tiež nahradiť alternátor a štartér. V sériovej výrobe a v predaji má v súčasnosti napríklad svoj model Inside automobilka Honda a Toyota model Prius.
Tretiu možnosť pohonu osobných automobilov ponúkajú palivové články, ktoré premieňajú chemickú energiu paliva priamo na elektrickú energiu. Podľa druhu paliva a prevádzkovej teploty sa dosahuje s nimi lepšia účinnosť a najmä v oblasti čiastočného zaťaženia aj úspora energie. Z hľadiska hmotnosti a potrebného priestoru vo vozidle pohon na palivové články môže konkurovať spaľovacím motorom. Všetko však záleží od možností získavania obnoviteľných zdrojov energie. Prvým komerčným modelom s pohonom na palivové články je Honda CFX. V Japonsku a USA je už schválená a začne sa predávať. Ako palivo sa používa hydrogén. Alternatíva k benzínovým a naftovým motorom sa stala realitou. (AI)