sa až donedávna príliš neujala. Nemecký výrobca svetelných zariadení sa ju dnes pokúša „oprášiť“ s využitím technológií 21. storočia.
Prídavné „zákrutové“ svetlo
Nový systém DynaView, ktorý táto firma ponúka, pozostáva zo štvorice diaľkových svetiel združených do dvoch duálnych svetlometov - jedného pre ľavú stranu a druhého pre pravú stranu vozi-dla. Dvojica svetlometov svieti klasickým diaľkovým svetlom. Podľa toho, či nasleduje pravá alebo ľavá zákruta, rozsvieti sa jeden zo zostávajúcich svetlometov tak, aby osvetlil vnútornú stranu cesty pred automobilom. Prídavné „zákrutové“ svetlo sa rozsvecuje plynulo, náhly prechod tak neruší vodiča. Po prejdení zákruty prídavné svetlo po istom čase automaticky zhasne. Celý systém je riadený procesorom, ktorý na základe signálu zo snímača priečneho zrýchlenia zisťuje, kedy treba svetlomet rozsvietiť. Zariadenia DynaView sa zatiaľ predávajú vo vyhotovení pre dodatočnú montáž. Kvôli svojmu dizajnu a rozmernosti pristanú skôr väčším automobilom do terénu. Samotný DynaView je prvým krokom k ešte zložitejším a inteligentnejším systémom blízkej bu-dúcnosti.
Inteligentný svetelný systém
Pripravovaný systém firmy Hella nesie meno VARILIS (Variables Intelligentes Lichtsystem, čiže variabilný inteligentný svetelný systém). Konštruovaný je s cieľom automaticky zvoliť také presvetlenie vozovky pred automobilom, aby optimálne vyhovovalo väčšine situácií, ktoré môžu počas jazdy nastať. V porovnaní s DynaView ide o úplne nový a omnoho komplexnejší systém. Riadiaca jednotka systému spracúva informácie zo senzorov a podľa nich prispôsobuje svetlo vyžarované svetlometmi konkrétnej situácií na ceste. Jedným z komponentov, ktoré VARILIS využíva, je svetlomet VarioX. Ten dokáže v zlomku sekundy zmeniť rozloženie vyžarovaného svetla za pomoci variabilnej clony vsunutej medzi svetelný zdroj a šošovku. Jediný univerzálny svetlomet tak nahradí diaľkový i stretávací svetlomet, pričom jeho účinnosť v oboch funkciách je neporovnateľne vyššia, ako pri bežných zariadeniach. Súčasné predpisy zatiaľ neumožňujú praktické nasadenie takýchto systémov. VARILIS sa teda na sériovom automobile objaví asi až v roku 2005.
Noc skrýva nebezpečenstvo
Štatistické údaje z Nemecka potvrdzujú, že v noci dochádza až k 40 % všetkých nehôd so smrteľným následkom napriek tomu, že premávka býva výrazne redšia. Pri práci na systéme VARILIS preto vývojári optimalizovali rozloženie svetla pre najbežnejšie situácie, ktoré sa môžu v noci na ceste vyskytnúť. V meste je potrebné, aby svetlomet osvetlil čo najširší úsek, vrátane vyústení bočných ulíc. Na cestách mimo mesta je naopak vhodné osvetlenie úseku čo najďalej pred vozidlom, vrátane natáčania zväzku lúčov do zákrut. Na diaľnici zasa treba obmedziť oslňovanie ostatných vodičov, okrem protiidúcich aj tých, ktorí idú rovnakým smerom. Tých môžeme totiž oslniť odrazom v spätných zrkadlách. Pri daždi, snežení alebo hmle je optimalizácia rozloženia svetla obzvlášť dôležitá. VARILIS rieši i ďalší problém. Mnoho vodičov ešte stále zabúda rozsvietiť svetlá pri zníženej viditeľnosti. Nový systém bude vybavený dvojicou svetelných senzorov, ktorými sám zistí, či už treba automaticky zapnúť alebo vypnúť svetlá. Ďalšie senzory sledujú kvalitu povrchu vozovky, rýchlosť pohybu, dážď, hmlu, tvar a typ cesty pred vozidlom. Veľmi dôležité je prepojenie s navigačným systémom, ktoré umožňuje riadiacej jednotke včas rozhodnúť o najvhodnejšom osvetlení pre danú situáciu.
(Spracované podľa materiálov firmy
Hella KG Hueck & Co.)
Marián Rybianský