niektorý z autobazárov. Stále tu však je i ďalšia, o niečo komplikovanejšia možnosť - kúpiť si automobil kdesi v cudzine a prihlásiť ho do evidencie u nás doma. Či už ide o cenovo veľmi výhodnú ponuku v niektorom zahraničnom autobazáre, alebo o výnimočný automobil, ktorý u nás bežne kúpiť nemožno. Ak sa rozhodnete pre takýto postup, možno vám príde vhod niekoľko základných informácií.
Pred prihlásením do evidencie
Podmienkou pre prihlásenie do evidencie je schválenie technickej spôsobilosti na premávku na pozemných komunikáciách. To je v prípade individuálne dovážaných vozidiel v kompetencii okresného úradu príslušného podľa miesta trvalého bydliska vlastníka vozidla. Ešte skôr je potrebné uzavrieť všetky náležitosti súvisiace s preclením. Na cle sa dá ušetriť pri dovoze automobilu vyrobeného v krajine, pre ktorej produkty sú podľa medzinárodných dohôd poplatky čo najmenšie. Tak je to v súčasnosti napríklad v prípade členských krajín EÚ. Samotné schválenie technickej spôsobilosti je zaťažené poplatkami, ktoré znevýhodňujú staršie vozidlá (tabuľka 1). Dôvodom je snaha o to, aby sa nepriamo obmedzil ich dovoz a ďalej sa nezhoršovala situácia nášho i tak dosť zastaralého vozidlového parku. Dovážaný automobil musí spĺňať tiež technické požiadavky. Ich preverenie prebieha formou kontroly technického stavu pred schválením technickej spôsobilosti v niektorej z ôsmich STK, ktoré sú v súčasnosti oprávnené na takúto činnosť.
Technické podmienky
Medzi základné predpoklady pre schválenie technickej spôsobilosti jednotlivého vozidla patrí ľavostranné riadenie, v prípade benzínového motora schopnosť trvalej prevádzky na bezolovnatý benzín, dobrý technický stav a plnenie všetkých ostatných podmienok vyhlášky MDPT SR č. 116/1997 Z.z. v znení neskorších predpisov. Tá okrem iného stanovuje, že takéto vozidlo musí spĺňať podmienky niektorých medzinárodných homologizačných predpisov EHK OSN. Ak je aktuálna séria zmien predpisu staršia ako rok výroby alebo modelový rok vozidla, predpokladá sa, že ju vozidlo spĺňa a nevyžaduje sa o tom žiaden ďalší doklad. V opačnom prípade je potrebné podrobiť vozidlo skúške v homologizačnej skúšobni, čo import staršieho vozidla opäť skomplikuje a predraží. Vyhláška pripúšťa pre individuálne dovážané vozidlá výnimky z niektorých svojich ustanovení. Ide napríklad o neštandardné symboly ovládačov a oznamovačov, absenciu kontrolky pre núdzovú zásobu paliva, chýbajúcu zásuvku prenosného svietidla, ovládací prvok nastavovania sklonu svetlometov mimo miesta vodiča, chýbajúce spätné svetlo alebo bočné smerovky a niektoré ďalšie.
Sprísnené požiadavky
Od 1. apríla je účinná vyhláška MDPT SR č. 20/2002 Z.z., ktorá mierne upravila dovtedy platný postup a najmä sprísnila technické podmienky pre staršie vozidlá. Pre to, či sa bude postupovať podľa starého alebo nového predpisu, je rozhodujúci dátum podania žiadosti na okresnom úrade. Pri všetkých nových žiadostiach sa teda už postupuje podľa podmienok novej vyhlášky. Sprísnenie technických požiadaviek spočíva v tom, že prišlo k posunu rokov výroby, pre ktoré treba dokladovať plnenie predpisov EHK (tabuľka 2). Ako vyplýva z tabuľky, bez zbytočných komplikácií možno doviezť osobný alebo nákladný automobil s rokom výroby 1996 alebo mladším. Pri motocykloch sa problémom s dokladovaním plnenia homologizačných predpisov vyhnete pri rokoch výroby 1995 a mladších. Smerodajným pri určení roku výroby je údaj zakódovaný v identifikačnom čísle vozidla (VIN). Niektorí výrobcovia automobilov nevyužívajú možnosť zahrnúť údaj o roku výroby do štandardnej štruktúry kódu VIN. V takýchto prípadoch sa potom rok výroby musí doložiť potvrdením výrobcu alebo hromadného dovozcu vozidiel v SR, čo môže opäť spôsobiť komplikácie.
Marián Rybianský