ajú z kultúrnej a jazykovej podobnosti okolitých národov. Slovensko patrí síce k malým krajinám, ale má vzdelanú pracovnú silu a výhodnú polohu v strede Európy. Naši ľudia sú flexibilní a rýchlo sa učia. Preto u nás mnohé spoločnosti začínajú budovať svoje centrá pre styk s ostatnými krajinami. K priekopníkom v oblasti centralizácie rôznych administratívnych aktivít patrí napríklad spoločnosť IBM, ktorá v priebehu dvoch rokov vybudovala 7 medzinárodných centier. Ich rast bol veľmi dynamický a pretože niektoré z nich pracujú pre viac ako 20 krajín, aj veľmi náročný z pohľadu vyhľadávania pracovníkov. Okrem toho bolo treba zvládnuť dvojnásobné zvýšenie počtu pracovníkov a ich prispôsobenie sa firemnej kultúre IBM. Centrá začali na Slovensku vznikať v roku 2000. V priebehu 3 mesiacov bolo založené prvé centrum asi s 30 zamestnancami a dnes je ich už sedem s asi 250 zamestnancami.
Orientácia na mladých
Keďže je IBM medzinárodná technologicky zameraná spoločnosť, pri výbere sa orientovala na mladých ľudí s vysokoškolským vzdelaním a s dobrou znalosťou anglického jazyka. Pre väčšinu z nich je to prvá pracovná príležitosť v medzinárodnej firme. Vyhľadávanie nebolo jednoduché. V prvých rokoch čerpali hlavne z trhov práce na vysokých školách a spolupracovali s personálnymi agentúrami. Dnes je už situácia zložitejšia, trh práce je plnší a aj kritériá sú prísnejšie. Ak bol predtým vybraný jeden uchádzač z troch záujemcov, dnes je to asi jeden z piatich záujemcov. Okrem základných požiadaviek je pre uchádzača výhodou znalosť druhého jazyka alebo napríklad odbornosť v účtovníctve.
Najzložitejšou úlohou bolo nájsť pracovníkov pre ibm.com centrum, ktoré slúži ako predajný a podporný servisný kanál pre viacero krajín. Jeho pracovníci musia hovoriť materinským jazykom týchto krajín, ovládať angličtinu a ich pracovisko je v Bratislave. Keďže bolo treba tieto pracovné miesta obsadiť veľmi rýchlo, ako najefektívnejšia cesta sa ukázalo hľadanie uchádzačov priamo v požadovaných krajinách cez zastúpenia IBM a ich následné presťahovanie do Bratislavy. Ak sa organizácia rozhodne k takémuto kroku, musí rátať aj so zabezpečením pracovných povolení pre cudzincov na našom území a s pomocou pri zariadení ich života na Slovensku. Pre nových pracovníkov nebolo jednoduché adaptovať sa v úplne novom pracovnom aj súkromnom prostredí, ale práve tu sa ukázal schopnosť IBM pracovať na medzinárodnej platforme. Pracovníci z viacerých krajín tvoria jeden tím, v ktorom je veľmi dôležité vyrovnať sa s multikulturálnymi rozdielmi a efektívne spolupracovať.
Rýchla kariéra
Napriek tomu, že práca v centrách je po určitom čase rutinná, fluktuácia na úrovni 5% je veľmi nízka. Podobné organizácie v západnej Európe vykazujú fluktuáciu 18-20%. Je to spôsobené aj tým, že naši ľudia si vážia prácu v solídnej organizácii so zárukou stability pri dobrých pracovných výkonoch. Pre kvalitných zamestnancov s potenciálom odborného rastu sa tu tiež otvára veľmi rýchla možnosť karieristického postupu. Zahraničný manažment centier je tu len na dobu určitú a budú ho postupne nahrádzať slovenskí manažéri. Už dnes pracujú traja Slováci na týchto postoch a v priebehu niekoľkých rokov budú dominovať. Okrem toho ponúka IBM ako medzinárodná firma aj iné pozície v rámci svojej štruktúry. Výnimkou nie sú ani miesta v zahraničí. Nielen zriadenie, ale aj prevádzka takýchto centier znamená pre personálne oddelenie neustály tlak. Každý mesiac nastupuje priemerne 10 až 15 nových pracovníkov. Podľa slov Evy Megovej, personálnej manažérky IBM, je to však výborný pocit, mať možnosť vytvoriť v krátkej dobe 250 nových pracovných miest. Prvé problémy vznikli už pri nábore kandidátov. Keďže personálne oddelenie nemalo s týmto typom práce skúsenosti, bolo nutné vypracovať nové postupy a overiť si ich v praxi. Kandidáti prichádzajú z celého Slovenska. Dnešným mladým ľuďom už nevadí presťahovať sa kvôli práci. Ďalšou úlohou personálneho oddelenia je rýchle zaškolenie a integrácia nových pracovníkov do prostredia IBM. Okrem odborných informácií je obsahom školení aj dôkladné poznanie firmy a jej histórie pôsobenia na Slovensku, osobitná pozornosť je venovaná firemnej kultúre, firemným hodnotám a etickým princípom. Najlepší transfer skúseností a znalostí sa však deje v praxi. Manažéri sú tí, ktorí v praxi prezentujú firemné hodnoty a postoje a významne vplývajú na správanie svojich nových kolegov.
"Opýtaj sa personálneho oddelenia"
Napriek viac ako stopercentnému nárastu pracovníkov sa počet pracovníkov personálneho oddelenia nezvýšil. Okrem externých spolupracujúcich subjektov im nával práce pomáha zvládnuť aj nový nástroj internej komunikácie. Každý pracovník má svoj počítač a môže využívať firemný intranet. Jeho súčasťou sa stala služba „Ask HR“ – teda po slovensky „Opýtaj sa personálneho oddelenia“. Je to súbor všetkých pracovných procedúr, formulárov a smerníc doplnený o osobnú konzultáciu. Celé centrum sídli vo Veľkej Británii a každá krajina má prideleného svojho konzultanta, ktorý ovláda lokálny jazyk. Ak má pracovník otázku, môže sa na neho obrátiť e-mailom alebo telefonicky a prekonzultovať svoj problém. Do 24 hodín dostane odpoveď. Takáto forma komunikácie nie je typická a aj technologicky orientovaná firma si na ňu musela zvykať. Noví pracovníci ju začali využívať bez problémov a personálne oddelenie si takto vytvorilo viac časového priestoru pre zvládanie ďalších úloh. Globalizácia teda ovplyvňuje všetky procesy v personálnej oblasti od výberu pracovníkov až po internú komunikáciu. Naša krajina sa svojim ľudským a geografickým potenciálom stáva príťažlivým miestom pre medzinárodné korporácie, ktoré takto dokážu obslúžiť nielen krajiny strednej a východnej Európy, ale aj Blízky východ a Afriku. Verme, že ich záujem dokážeme využiť pre zvýšenie životnej úrovne a stabilizáciu kvalifikovaných mladých ľudí na Slovensku.
Autor: bž