
Obavy ľudí z toho, čo sa stane v dôsledku teroristických útokov, sa premietli aj do ich nákupných zvyklostí. Dovolili si hlavne menej luxusu. Priemysel s diamantmi však údajne už to najhoršie prekonal. ILUSTRAČNÉ FOTO TASR - ARCHÍV
VIEDEŇ – Pokles dopytu po teroristických útokoch 11. septembra spôsobil, že vlani svetový obchod prvýkrát po dvadsiatich rokoch klesal. Jeho hodnota prepočítaná na americký dolár klesla o štyri percentá na šesť biliónov.
V tomto roku počíta Svetová obchodná organizácia opäť s miernym oživením. Je však nepravdepodobné, že objem obchodu vzrastie na úroveň spred útokov. Príčinou je pomalý vývoj v západnej Európe a dramatická situácia v Latinskej Amerike.
Najvýraznejší dosah v zahraničnom obchode mali útoky na obchod s produktmi informačných technológií. Najhoršie postihli krajiny ako Singapur, Malajzia, Taiwan, Japonsko a Kórejská republika, ale aj USA. Zatiaľ čo hodnota amerického exportu sa znížila o sedem percent, vývozy Taiwanu klesli o sedemnásť. Paradoxne sa dá povedať, že najlepšie sa vyvíjal export Európskej únie, pretože len stagnoval.
Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj očakáva dlhodobé negatívne následky teroristických útokov na obchod, predovšetkým pre nárast výdavkov na obranu a výrazne zvýšené náklady pre bezpečnosť v nákladnej a osobnej doprave.
Ľudia menej míňajú peniaze hlavne na luxusné tovary. Šetriť začali na drahých zájazdoch, šperkoch a dizajnérskom oblečení. Iba pomaly sa táto oblasť spamätáva. Priemysel s diamantmi už to najhoršie prekonal. Svetový podnik De Beers po poklese obratu a zisku pri nespracovaných diamantoch minulý rok zaznamenal v prvom polroku opäť oživenie.
I naďalej je dopyt po drahom dizajnérskom oblečení nízky. Obchod stále vykazuje klesajúci obrat. Podniky ako Jil Sander, Fendi alebo Gucci bojujú s červenými číslami. Pozitívne hospodárske výsledky u luxusných návrhárov sú výnimkou a dosiahnuté boli predovšetkým vďaka rozsiahlym úsporným programom. Príkladom je Escada. Talianska módna skupina Prada pre zlé podmienky na medzinárodnom trhu odložila svoj vstup na burzu na neurčito.
Koncern Louis Vuitton Moet Hennessy so značkami Louis Vuitton, Christian Dior a Kenzo po prudkom znížení zisku vlani vstúpil do nového roka veľmi dobre. Kurz akcií spoločnosti po útokoch výrazne klesol. Obrat firmy v prvom polroku vzrástol len o dve percentá. Až v druhom polroku koncern očakáva predovšetkým pre nové produkty a množstvo nových obchodov výraznejší nárast.
Relatívne rýchlo sa spamätal automobilový priemysel. Luxusné vozidlá ako Ferrari zaznamenali krátko po teroristických útokoch zníženie predaja o viac než desatinu, ale v súčasnosti sa obchod vrátil do bežných koľají. (tasr)