FOTO – REUTERS
FOTO – TASR/AP
v priamom prenose pred zrakmi miliónov divákov. Prvýkrát v histórii sa kandidáti na úrad nemeckého kancelára stretnú v televíznom súboji.
Prvý víťaz: televízie
Jeden víťaz je jasný už teraz - televízne spoločnosti. Roky sa pokúšali dostať hlavných rivalov pred kamery. Duely bežné v USA, Francúzsku či Španielsku boli pre Nemecko tabu. Nesúhlasil ani Helmut Schmidt (SPD), ani Helmut Kohl (CDU). Privolil až mediálny kancelár Gerhard Schröder.
Ruky si mädlia súkromné spoločnosti RTL a SAT 1, ktoré v nedeľu odvysielajú prvý duel. Reklamné šoty pred a po debate budú stáť dvakrát viac, než je obvyklé. Za 30 sekúnd zaplatia inzerenti viac ako 48-tisíc euro.
Verejnoprávne ARD a ZDF pri druhom dueli zase očakávajú vysokú sledovanosť - najmenej desať miliónov divákov. „Mala by to byť kvóta ako pri dobrom futbalovom zápase,“ hovorí šéfredaktor ZDF Nikolaus Brender. Je optimista, hoci verejnoprávne stanice prídu na rad až po súkromných a druhý duel odvysielajú 8. septembra. „Naše vysielanie je bližšie k termínu volieb,“ dodáva Brender.
Nie čo, ale ako to povedia
Pravidlá televíznej premiéry sú pripravené do posledného detailu. Každá maličkosť môže mať symboliku. Moderátori ARD a ZDF napríklad nesmú byť oblečení v čiernom alebo červenom - farbách oboch súperov. Presne dané sú polohy ôsmich kamier - žiadny prekvapujúci uhol pohľadu. Na odpovede budú mať 90 sekúnd. O tom, kto začne prvý, rozhodne minca - jedno euro. Obaja kandidáti budú stáť za rečníckym pultom. Kto bude stáť pri prvom dueli vpravo, bude pri druhom vľavo.
Možno sa to zdá príliš puntičkárske. Mediálni odborníci i psychológovia ale vedia svoje: nebude dôležité ČO sa povie, ale AKO sa to povie. Nie náhodou dohliada nad pravidlami prezidentských debát v USA zvláštna komisia, ktorá od roku 1987 určuje aj také detaily, ako je teplota v štúdiu.
Koho oslovia
Otázkou ostáva, aký vplyv bude mať televízny boj o voliča na výsledok septembrových volieb.
Analýzy zo Spojených štátov ukazujú, že podľa televíznych debát sa rozhodujú hlavne nerozhodnutí voliči, bez príslušnosti k politickej strane. Časť odborníkov očakáva, že podľa televíznej debaty sa rozhodne jedno až dve percentá voličov, iní predpovedajú výraznejšie zmeny. Podľa prieskumov verejnej mienky je nerozhodnutých asi 30 percent Nemcov.
Aj dve percentá však môžu byť v konečnom sčítavaní hlasov rozhodujúce. Rozdiel medzi opozičnou CDU/CSU a vládnucou SPD sa síce drží na ôsmich percentách, v súboji kandidátov na kancelára však vedie Schröder pred Stoiberom. Hoci kancelára nevolia voliči priamo, kandidát v rozhodujúcej miere ovplyvňuje konečný výsledok strany.
Televízny duel je pre oba tábory veľkou šancou: „Schröder musí sympatie voči svojej osobe obrátiť v prospech strany a Stoiber sympatie strany získať pre seba,“ hovorí šéfredaktor ZDF Nikolaus Brender.
Favoritom súboja je kancelár Schröder. Podľa prieskumu ZDF je sympatickejší a pôsobí ako víťaz. Stoiber má mierny náskok ako kompetentnejší v otázke boja s nezamestnanosťou.
Prvý televízny duel v USA v roku 1960 pomohol Johnovi F. Kennedymu k tesnému víťazstvu nad viceprezidentom Richardom Nixonom. Analytici tvrdia, že dynamický a mladý Kennedy porazil kŕčovito pôsobiaceho Nixona aj napriek tomu, že jeho odpovede boli fundovanejšie. Prvé reakcie nemeckého publika sa dozvieme už v nedeľu večer. Po 75-minútovom televíznom súboji zverejnia RTL a SAT 1 víťaza bleskového prieskumu.