Ak padajú percentá, strana viní agentúry

Sociológovia a politici sa zhodujú, že prieskumy časť voličov ovplyvňujúBRATISLAVA – Aj keď sa väčšina voličov pri voľbách nerozhoduje podľa výsledkov prieskumov verejnej mienky, občania aj politici najnovšie preferencie netrpezlivo očakávajú.

Sociológ Peter Ondrejkovič predpokladá, že najmenej tretina občanov je prieskumami ovplyvniteľná, pretože ju zaujíma, ako rozmýšľajú iní. „Ľudí zaujíma to, čo si myslia ostatní. Mnohí sa buď prispôsobujú, alebo menia svoj názor,“ hovorí Ondrejkovič, ktorý by do tejto skupiny zaradil hlavne ľudí stredného veku s nižším vzdelaním.

Politické strany sa k prieskumom stavajú podľa toho, aké percentá im predpovedajú. „Keď preferencie idú stranám hore, sú spokojné,“ hovorí riaditeľ ÚVVM František Szabó. „V opačnom prípade obviňujú agentúry a svojich protivníkov.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V poslednom období vinili agentúry z manipulácie preferencií SDĽ, SNS a najmä HZDS, ktoré čelí prudkému pádu popularity po vzniku HZD. Pred štyrmi rokmi HZDS tiež nedbalo na prieskumy a sebavedome vyhlasovalo, že získa 40 percent hlasov. Aj vtedy, tak ako dnes, obviňovalo prieskumné agentúry zo zaujatosti. Sťažuje sa aj Jaroslav Paška z SNS: „Agentúry nemajú záujem, aby sa objektívne informovalo o našej sile.“

Akúkoľvek možnosť, že by zverejňované prieskumy boli zmanipulované, Szabó vylučuje: „Je tu viacero agentúr a navzájom sa kontrolujeme,“ hovorí a upozorňuje, že výsledky jednotlivých agentúr sú si veľmi podobné a nevymykajú sa z možnej štatistickej odchýlky.

Hodnovernosť niektorých starích agentúr sa dá posúdiť aj podľa ich predchádzajúcich prieskumov. Napríklad Markant, MVK či Focus uverejňovali svoje prieskumy aj pred voľbami v roku 1998. V odhade víťaza volieb sa vtedy najviac zmýlil Markant, podľa ktorého mala voľby vyhrať SDK pred HZDS.

SkryťVypnúť reklamu

Víťaza volieb najpresnejšie odhadol MVK, ktorý určil zisk HZDS takmer na desatinu presne. V porovnaní so skutočnými výsledkami volieb však MVK ubral niektorým menším stranám. Všetky tri agentúry naopak nadhodnotili výsledky SOP. V prípade Markantu a MVK dokonca o dvojnásobok.

Predseda SMK Béla Bugár si myslí, že prieskumy „treba brať trošku s rezervou, ale tá rezerva nie je veľká“. Bugár označil za dôležité iba tri agentúry - ÚVVM, Focus a MVK. Poslednej z nich ale vyčítal miernu zaujatosť v prospech strany ANO.

Marta Aibeková z HZD, ktoré sa teší prudkému nárastu preferencií, agentúry bráni. „Bohužiaľ, prieskumy nevedú politikov, aby zmenili svoje správanie. Väčšinou reagujú osočovaním agentúry alebo strán, ktoré majú lepšie preferencie.“

SkryťVypnúť reklamu

V poslednom čase začali pravidelne zverejňovať svoje prieskumy aj ďalšie spoločnosti, napríklad DICIO a Polis (telefonické). Pravidelné sú i prieskumy štátneho ÚVVM, ktorý ich za minulej vlády neuverejňoval. Predpovede ÚVVM však patrili medzi najpresnejšie pred voľbami v roku 1994 i pri priamej voľbe prezidenta v máji 1999.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 648
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 416
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 280
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 416
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 723
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 936
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 269
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu