SLIAČ - V najbližších rokoch Slovensko pravdepodobne nové stíhačky nenakúpi. Štátny tajomník ministerstva obrany Jozef Pivarči to SME včera potvrdil na leteckej základni v Sliači. Aj keď ministerstvo postupne vypracovalo dve koncepcie prezbrojenia nášho vojenského letectva, zrejme sa napokon bude opravovať a modernizovať doterajšia technika - stroje sovietskej konštrukcie.
Materiál o nákupe nových lietadiel je podľa Pivarčiho síce vypracovaný, ale vláda sa ním ešte nezaoberala. Štátny tajomník hovorí, že nákupu stíhačiek navyše bráni platná legislatíva, zákon o verejnom obstarávaní a zákon o utajovaných skutočnostiach.
„Spočiatku som bol presvedčený, že optimálnou cestou by bolo rýchle prezbrojenie vzdušných síl lietadlami, ktoré by zásadným spôsobom zlacnili prevádzku,“ hovorí bývalý stíhač Pivarči. „Z rôznych dôvodov sa to nepodarilo, a preto sme v tomto roku urobili kroky, aby sa v priebehu najviac maximálne dvoch rokov sprevádzkovalo aspoň 18 stíhačiek MiG-29.“
O 18 viacúčelových bojových lietadlách hovorí aj koncepcia výstavby našej armády do roku 2010. Ministerstvo sa po vypracovaní a schválení tejto koncepcie minulý rok prikláňalo k nákupu nadzvukových lietadiel, nakoniec poslúžia MiG-y, ktoré už máme. Tiež ide o nadzvukové lietadlá, mnohé z nich však dnes nie sú bojaschopné.
Na tento rok sú už podpísané dohody s výrobcom stíhačiek, ruskou korporáciou RSK MiG.
Ešte do konca roka by Slovensko malo dostať technológiu na bezgenerálkovú prevádzku stíhačiek MiG-29.
RSK po obhliadke skutočného stavu lietadiel navrhne postup prác a cenu. Vláda na tento účel vyčlenila pre tento rok vyše 13 miliónov dolárov, ktoré získa z deblokácií ruského dlhu. Ruský výrobca predbežne ponúkal kontrakt za 56 miliónov dolárov.
„Rokovania boli dlhé, ale úspešné. Čakáme na finálnu odpoveď od ruského ministerstva financií, aby RSK mohlo začať pracovať na lietadlách,“ dodal Pivarči. Peniaze z dlhu však zatiaľ ruská strana neuvoľnila. Slovenské letectvo má spolu 24 stíhačiek MiG-29.
Stroje sa podľa Pivarčiho budú rekonštruovať aj preto, aby slovenská armáda dokázala zabezpečiť dostatočný počet letových hodín pre bojových pilotov. Dnes výcvik v počte hodín nespĺňa štandardy NATO.
Do roku 2006 by všetci piloti mali nalietať ročne najmenej 160 hodín. Dnes lietajú priemerne len 57 hodín. „Urobili sme na ministerstve zásadné kroky k tomu, aby finančné zdroje potrebné na takýto zásadný prelom vo výcviku boli dlhodobo zaistené,“ povedal Pivarči.