
Medzi exponáty múzea patrí vrtuľník MI-2 z produkcie bývalej Československej federatívnej republiky. FOTO PRE SME RÓBERT SÁNDOR
V exteriéri dominujú vojenské lietadlá a vrtuľníky, ktoré boli v minulosti súčasťou výzbroje štátov Varšavskej zmluvy MIG-15, modifikácie MIG-21, bombardér SU-22 a vrtuľníky MI-2. Zbierku dopĺňa prepadový stíhač SU-15 TM, jediné lietadlo, ktoré zdobia výsostné znaky Ukrajiny. „Múzeu ho daroval ukrajinský prezident Leonid Kučma. Je to mimoriadne vzácny exponát. Mám pocit, že okrem štátov bývalého Sovietskeho zväzu ho inde nenájdete,“ vysvetlil riaditeľ Slovenského technického múzea v Košiciach Eugen Labanič.
V interiéri múzea, ktoré je umiestnené vo výcvikovom priestore Vojenskej leteckej akadémie M. R. Štefánika, dominujú vetroň Orlík, ultraľahké lietadlo Mitchell, tzv. Čmeliak, ale i 30 agregátov vzácnych historických lietadiel. Je medzi nimi pravdepodobne jediný zachovalý letecký motor Anatra Anasan vyrobený vo francúzskej licencii v cárskom Rusku. Unikátom je aj exponát mechanizmu s krídlami z polovice 18. storočia, ktorý dokumentuje pravdepodobne jeden z prvých pokusov vzlietnuť k oblohe na území Rakúsko Uhorska. „S najväčšou pravdepodobnosťou je to vynález mnícha Cypriána, ktorý pôsobil na Červenom kláštore,“ teší sa odborný pracovník Slovenského technického múzea a autor scenára Jozef Bernát.
Stálu expozíciu by mali v blízkej budúcnosti vďaka aktivitám prezidenta Schustera rozšíriť ďalšie exponáty. Verejnosti sprístupnia prvé Letecké múzeum na Slovensku v sobotu tohto týždňa.
MIKULÁŠ JESENSKÝ