Parlament neprijal ani jeden variant novely zákona. Môže to ohroziť náš vstup do aliancie?
„Bol to integračný zákon a jeho neschválenie znižuje tempo našej prípravy na členstvo v NATO. Keď pristúpime k severoatlantickej zmluve, budeme musieť ručiť za ľudí, ktorí budú mať prístup k utajovaným skutočnostiam. Ak pre to nevytvoríme podmienky teraz, budeme to musieť urobiť na základe medzinárodnej zmluvy. Už sme začali pripravovať nový zákon a chceme, aby bol jedným z prvých, o ktorých bude rozhodovať nová vláda.“
Chcete dosiahnuť, aby bol prijatý ešte pred novembrovým summitom NATO v Prahe?
„Chceme, aby bol hotový vtedy, keď sa bude rozhodovať o našom prizvaní alebo neprizvaní. Prizvanie je len predpokladom. Členmi NATO sa staneme až vtedy, keď prebehne ratifikácia všetkými devätnástimi krajinami NATO, najmä senátom Spojených štátov. To môže trvať rok až dva. Súčasný platný zákon je dobrá štartovacia rovina, ale tento proces nemôžeme zastaviť.“
Parlament neschválil ani ustanovenie, aby firmy mohli žiadať o previerku svojej priemyselnej bezpečnosti samy, čím sa malo zabrániť korupcii. Teraz to za ne robia štátne orgány, firma bez previerky ale nemá šancu získať niektoré zákazky. Ako si vysvetľujete, že to poslanci neprijali?
„Veľmi ma mrzí, že čiastková záležitosť, ktorú sme mohli vyriešiť, sa stala dôvodom na neprijatie zákona ako celku.“
Bude v novom zákone opäť podmienka, aby sudcovia, ktorí sa chcú oboznamovať s utajovanými skutočnosťami, prešli previerkami?
„Z pohľadu NATO existujú len tri ústavné funkcie, u ktorých sa nevyžaduje certifikát NATO. To je premiér, prezident a predseda parlamentu. Všetci ostatní musia mať certifikát na príslušný stupeň utajenia. Napríklad náš minister, ktorý nemá previerku podľa kritérií NATO, nemôže certifikát dostať, a tak bude mať problémy vykonávať svoju funkciu v aliancii. Otázka sudcov alebo prokurátorov: Oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami nie je prekážkou, aby nemohli vykonávať danú funkciu. Sudca môže predsa súdiť aj tak. Na druhej strane, prečo by daná osoba nemohla spĺňať rovnaké kritériá ako iný činiteľ, napríklad vyšetrovateľ alebo policajný prezident alebo ďalší ústavní funkcionári.“
Nebránia sa sudcovia práve pre obavy, že previerkou neprejdú?
„Zákon o ochrane utajovaných skutočností tu nie je na to, aby riešil politické a morálne dilemy. Našou úlohou je skúmať spôsobilosť osoby oboznamovať sa s utajovanými skutočnosťami. Skúmame, či je osoba vydierateľná a jej minulosť ukazuje, že by mohla prezradiť alebo ohroziť utajovanú skutočnosť.“
MONIKA ŽEMLOVÁ