
Uta Neidhardtová, kurátorka holandského a flámskeho umenia v drážďanskom Zwingri, sa díva na maľby v Rubensovej sieni, ktoré sa podarilo zachrániť pred povodňou 16. augusta. FOTO - REUTERS
Umelecké diela Drážďanských štátnych umeleckých zbierok síce povodne ušetrili, no niektoré časti budov sú vážne poškodené.
Ako prvé múzeum v Drážďanoch prechádza na normálnu prevádzku Albertinum - už včera otvorilo dvere návštevníkom, hoci stále v mimoriadnej situácii. Figúry, reliéfy, fragmenty a sadrové odliatky sú totiž aj naďalej z bezpečnostných dôvodov uložené na horných poschodiach.
Pre návštevníkov je to, paradoxne, veľká výhoda. Hala totiž zrazu otvára „pohľad, ktorý je v dejinách zbierky pravdepodobne jedinečný“, ako povedal hovorca múzea. Len samo Albertinum poskytuje prístrešie štyrom múzeám. Sochy a maľby museli po jednej odniesť do bezpečia po šiestich miestami točitých schodiskách. Jedenásťtisíc diel zo zbierky sôch, 650 malieb z galérie Noví majstri, diela Belotta alebo Lucasa Cranacha, všetko sa zrazu nachádza v Albertine.
Táto budova nie je postihnutá tak ako legendárny Zwinger, ktorého vnútorné nádvorie a pivničné priestory boli celkom pod vodou. Albertinum, postavené v roku 1580 ako zbrojnica, ostalo vďaka stabilite svojich základov a valenej klenbe ušetrené od zaplavenia pozemných priestorov. Vodu, ktorá presakovala cez steny, nonstop odčerpávali.
Zato suterénne poschodia galérie Semper sú predbežne zatopené. Päť veľkorozmerných obrazov a rad zvinutých obrazov v depozite je stále ohrozených, lebo sú také ťažké, že ich narýchlo nemohli z podzemia vyniesť. Štyritisíc zachránených obrazov prežilo katastrofu neporušených. Veľké škody však utrpela samotná budova. „V pivnici Múzea porcelánu sa zrútila jedna stena, ktorá už nevydržala tlak,“ vysvetlil Georg Weber, zástupca riaditeľa múzea. Bilancia škôd by mala byť hotová v utorok. Galériu Semper otvoria, až keď sa nájde náhradný skladový priestor a diela teda už budú v bezpečí. Teraz je najdôležitejšie namontovať nové technické vybavenie - existujúce voda zničila - aby v skladoch a výstavných priestoroch znovu nastali normálne klimatické podmienky.
EDWIN GRASSMEIER