
Alfonso Cuarón. FOTO – ČTK
ých autorov. Tí potom predvádzajú ich mravné pravdy o živote. „Preč s tým všetkým,“ tvrdí mexický režisér, producent a herec, štyridsiatnik ALFONSO CUARÓN. Jeho verziu príbehu mladých ľudí, Mexickú jazdu považujú v Amerike za najvzrušujúcejší film roka. Jedna krásna žena, dvaja najlepší kamaráti, tri najväčšie tajomstvá. Režisér vraví, že dôležitá pre vznik filmu bola Zappova pieseň Watermelon In Easter Hay. „Tá pieseň má presne tú náladu, o ktorú som sa snažilo.“
Mexická jazda je príbeh dospievania, roadmovie a spoločenská štúdia, majstrovská v tom, že spolu s príbehom tínedžerov vnímame aj celé pozadie, dospievanie troch detí a jednej ešte stále nedospelej krajiny, Mexika. Cuarón prišiel s Mexickou jazdou do Zlína. Vybral si malý festival filmov pre deti. V Amerike sa pred niekoľkými rokmi presadil detským filmom Malá princezná. A nedávno sa rozhodlo, že Alfonso Cuarón bude po Chrisovi Columbusovi režisérom tretieho dielu filmovej verzie Harryho Pottera. Jeho Mexickú jazdu, ktorá čoskoro príde na Slovensko, v niektorých krajinách premietajú z mravnostných dôvodov len obmedzene.
Aký je Hollywood?
„Hollywood vám dáva akýsi kredit, známku dôvery pre trh. Neznamená to automaticky, že film je lepší, ale že sa naozaj ľahšie distribuuje. Témy filmov sú univerzálne, takže im porozumejú diváci na celom svete.“
Cítite sa tam slobodne?
„No, bol by som celkom rád, ak by mi štúdio hovorilo, čo presne mám urobiť, aby som potom mal výhovorku, prečo som nakrútil zlý film. Zatiaľ som vždy mohol robiť to, čo som chcel, aj keď som o to niekedy musel bojovať. Problém Hollywoodu je, že okolo seba musíte robiť veľký hluk, aby vás bolo počuť. Je tam množstvo hlasov, ktoré spievajú iné melódie než vy. A potom je ťažké si tú svoju zachovať.“
Prekáža vám to množstvo rôznych melódií?
„Nechcem sa sťažovať. Máte k dispozícii tých najlepších ľudí, ale všetko je veľmi špecializované a tak aj veľmi chladné. V Hollywoode sú špecialisti na nalievanie vody do pohárov. Štáb má tristo či štyristo ľudí. Naopak, na filme Mexická jazda spolupracoval len malý štáb, nebolo tam síce toľko presných detailov ako v Hollywoode, ale zato viac emócií a nadšenia.“
Mohli by ste tam nakrúcať Mexickú jazdu?
„To určite nie.“
Čím je mexická kinematografia odlišná? Alebo, čo máte spoločné s ďalším úspešným mexickým filmom - Amores Perros?
„Mexiko musí tak ako iné latinskoamerické krajiny vždy prísť s niečím novým, výnimočným. Ale vždy musí ísť o širšiu tému než iba provinčnú. Amores Perros aj Mexická jazda sú špecifické, aj keď môj film je tematicky o identite. Je to emocionálny film a teda zrozumiteľný pre množstvo -násťročných.“
Čo je to, to výnimočné?
„Pristupujeme k láske realistickejšie a zobrazujeme svet drsnejšie. Naše filmy útočia priamo, bez nejakých romantických príkras.“
Páči sa to mladým ľuďom? Chodia u vás na takéto filmy?
„Mexická jazda má najväčšiu návštevnosť, akú kedy mexické kiná zaznamenali.“
Väčšiu ako čo?
„Napríklad, než Planéta opíc. A rok predtým prebil film Amores Perros Mission Impossible.“
To je úspech?
„Robil som síce dosť hollywoodskych filmov, ale s týmto malým mexickým som sa umiestnil lepšie ako s tými hollywoodskymi.“
Prečo Mexická jazda?
„Mám devätnásťročného syna, s ktorým som stále pozeral iba hollywoodske filmy. Chcel som teda urobiť niečo úprimné, aby sa na to mohol pozerať aj on. Film je veľmi autentický, scény sme nakrúcali chronologicky a herci sa zoznámili až na skúškach, takže stále tam bolo akési napätie.“
Američania tvrdia, že je to najvzrušujúcejšia snímka roka. Nakrúcali ste najvzrušujúcejšiu snímku pre syna?
„Áno. Predtým som preňho nakrútil Malú princeznú. Vtedy mal desať rokov.“
Lenže v mnohých krajinách Európy váš film premietajú iba pre divákov starších než pätnásť a niekde dokonca osemnásť rokov. Priveľa erotiky?
„Niekde si myslia, že deti sú hlúpe a zakazujú im Mexickú jazdu, ak nemajú osemnásť. Aj pred dovŕšením dospelosti existuje medzi dospievajúcimi sexuálne napätie. Myslím, že je naivné predpokladať, že nie je.“
Kde boli k filmu najtolerantnejší?
„Vo Francúzsku, pochopiteľne.“
Ako podporuje mexická vláda kinematografiu?
„Štát podporuje kinematografiu, ak ste chceli počuť toto.“
Je to dobre?
„Na jednej strane je to fajn, na strane druhej nie.“
Prečo nie?
„Vďaka finančnej pomoci vzniklo množstvo skvelých filmov. Dôvod, prečo je to zlé, je ten, že vláda zapríčinila strnulosť našej filmovej tvorby. Tvorcovia stratili kontakt s divákmi. Vzhľadom k zaisteným financiám im už bolo jedno, koľko ľudí ich film uvidí. Proces rozdeľovania peňazí je navyše skorumpovaný. Nechcem povedať, že peniaze niekto kradne, ale každý, kto je pri moci, sa snaží získať čo najviac.“
Mali ste niekedy pocit, že film je naozaj dôležitý?
„Na konci vojny v Sarajeve som bol s Malou princeznou v bývalej Juhoslávii. Bol to prvý veľký film, ktorý po štyroch rokoch videli. Deti sa tešili. Vtedy som mal pocit, že film je dôležitý.“