Na rozdiel od čias totality však už nikto nikoho k ničomu nenúti. Manipulátorom sa prepožičiavame dobrovoľne. Nežijeme svoj život, vegetujeme v ich multimediálnych predstaveniach.
Akému rituálu vlastne podliehame?“ pýta sa v úvode svojho článku v týždenníku Literární noviny Vladimír Merta.
Cieľom manipulácie nie je to, čo hlása. Manipulácia nehlása to, čo chce dosiahnuť. Skutočné posolstvo obaľuje zvodná poleva. Obal sa neustále mení, obsah je vždy rovnaký. Manipulátor chce, aby si ľudia kúpili istý tovar, volili istú stranu, venovali niekomu svoju dôveru. Demokracia nepresadzuje vôľu väčšiny, iba začleňuje jej produkty (ideové či hmotné) ako nevyhnutnosť do každodenného života. Na rozdiel od priameho nátlaku svoje obete zvádza. Erotické vyvrcholenie demokracie nazývajú jedni občianskou povinnosťou, druhí (vznešene) volebným aktom, tretí cirkusom. Manipulátori ponúkajú skutočnejší svet ako skutočnosť sama: svet zrýchlených ilúzií, chrumkavý a voňavý. Slovník demokrata a manipulátora splýva do jediného prúdu reči – nereči. Každý dialóg je v rámci manipulácie zameniteľný. Na tom stojí a padá každá účinná kampaň. Svet reklamy si podáva ruku s revoltou.
Princíp šusterskej trojnožky
Kým totalita ľpie na dualite sveta, demokracie sa opájajú princípom šusterskej trojnožky: posvetštená svätá trojica bdie nad rozdelením zákonodarnej, výkonnej a súdnej moci. Keď sa jedna z nožičiek zlomí, verpánok demokracie sa zrúti. Vo sfére kulturologických snov predstavuje neotrasiteľnosť trojice „sloboda, rovnosť, bratstvo!“ libertínsky pokrok. Kto vyvráti jeden z pilierov európskej demokracie, prevalí vlastnú stoličku. Činy sú výsledkom synergie celej spoločnosti: mocnej opozície a bezmocných vládnucich samovrahov. Prax dokázala neudržateľnosť svätej trojice: nad slobodou a bratstvom víťazí rovnosť. Netalentovaná a lenivá väčšina sa považuje za elitu. Ak sa spojí sloboda s rovnosťou, obvykle čelíme nadvláde nezodpovedných. Dôsledkom aliancie rovnosti a bratstva je nevyhnutné obmedzenie slobody prejavujúcej sa zhubnou toleranciou všetkých voči všetkým. Túto výbušninu zahusťuje pojem bratstvo. Sugeruje pocity všetkoobjímajúcej lásky a oddanosti spoločným cieľom. Patrí do ríše politických rozprávok, ale ožíva v pokriku extrémistov. V boji o hlasy voličov však víťazí odvrátená strana bratskej lásky – bratovražedný boj o prvenstvo medzi rovnými.
Alternatívou manipulácie je priama akcia. Konanie, ktoré vedie k zhode a dosahuje cieľ aj bez obvyklých demokratických metód. Vyžaduje nasadenie bez ohľadu na riziko, je nesystematické, živelné, iracionálne. Je predzvesťou hlbšej, nezvládnuteľnej krízy. Manipulácia je plazivá, mieri k cieľu, ktorý nemožno priamo zasiahnuť. Manipulátor rozmazáva rozdiel medzi prirodzeným a umelým svetom, osobným a vnúteným názorom, politikou a rozborom trhu. Už letmý pohľad na grafiku a usporiadanie správ v novinách všeličo prezradí. Kedysi hrdý pojem „nezávislý novinár“ vyvoláva podozrenie zo straty sebakontroly.
Mediálna podpora – stimul kultúrnej zmeny
Masová komunikácia nesleduje dlhodobé ciele (spoločenské ideály), ale ciele postupné. Prvý terč je nehmotný, nekontrolovateľný, druhý sa dá ľahko zamerať. Ak chceme ideál preniesť do života, musíme ho spredmetniť, zviditeľniť. Ak ho chceme presadiť, musíme ho podoprieť verejným záujmom. Najsilnejším stimulom zmeny je bezpochyby mediálna podpora, multidimenzionálna kampaň. Stanoviská politikov sa bez psychologickej masáže vedomia publika nezaobídu. Ich lacné slogany médiá vzápätí šíria. Vzniká tak dojem uzavretého kruhu: zástupcovia ľudu načúvajú hlasom zdola, dotvárajú nové podnety. Občana masíruje veľkoplošná manipulácia (Čisté ruky, Klidná síla, Třikrát a dost, Děkujeme, odejděte!).
Konsenzus vzniká ako logický koktail prvotného manipulačného impulzu so skutočnou, idealizovanou potrebou spoločenskej informácie. Vec spracúvajú rozličné agentúry. Dodatočne už nikto nerozlúšti, kde sa vlastne manipulácia začala. Dole je hore a hore je dole. Marxistická dialektika v praxi kapitálu. Kto nemanipuluje, neexistuje. A naopak: ak niekto niekomu nestojí ani za manipuláciu, nestojí za nič. Občan potom v priamom prenose sleduje otváranie fľašiek šampanského. Alternatívou je zatuchnutá škodoradosť z novej totality. Manipulácia sa takto vkráda do každodennosti, vytesňuje z nej aj posledné zvyšky prirodzených vecí a postojov. Stane sa súčasťou denných správ, veští čosi dramatické a nekalé.
Zozbieral som niekoľko manipulačných trikov, ďalšie si môžete doplniť sami.
Najčastejšie manipulačné triky
Zastrašovanie verejnosti vyzdvihovaním svojho lepšieho ja: Slušní ľudia veria… požadujú, dúfajú, že konečne… Prostredníctvom petície žiadajú…
Podsúvanie vlastných názorov zástupnej, nezávislej osobnosti: Verejnosť ústami profesora, politického väzňa požaduje…
Relativizácia hodnôt, vynímanie informácie z kontextu: Ústava? Iba účelová manipulácia so slovíčkami.
Vydieranie morálnou autoritou: Každý, komu nie je vývoj v tejto krajine ľahostajný… Kto chce zodpovedať za život svojich detí… V mene padlých….
Zľahčovanie úspešných krokov protivníka: Národný dôchodok síce rastie, ale bez nás a našich zásluh by, samozrejme, nerástol…
Bagatelizovanie problému: Chcete zobrať podporu deťom a dať peniaze na zrušenie ošipárne? Naozaj nemáme väčšie problémy?
Hranie sa na temné sily, nejasné pudy, zatajené dôkazy: Máme nezvratné dôkazy o… Z kruhov blízkych tajným službám… Svedok, ktorý nechce byť menovaný…
Položenie sugestívnej otázky namiesto odpovede: …..?
Relativizácia slov v prípade, keď ide o nepopierateľné úspechy: Na jednej strane áno, hoci musíme priznať, že na druhej strane…
Zníženie sa na úroveň ľudu: Som jedným z vás. Aj ja som sa podieľal… V hriechu sme si pred Bohom všetci rovní…
Zábavné radenie správ: Nehody, škandály, vojny, zvieratká…
Demonštrácia rovnosti: Ani ja som sa nezachoval vždy ako hrdina. Hrdinstvo nie je v zozname ústavných práv a povinností.
Zábavná nezáväznosť, odpútanie od podstaty: Ostáva nám už iba tá trápna maličkosť – rádioaktívny odpad. Ale o tom až po reklame.
Sľub jednoduchého riešenia: Všade v civilizovanom svete… Zatiaľ čo inde už dávno…
Nemáme na vás čas: Nemohli by ste divákom povedať… Čas nás tlačí… Ako ste boli znásilnená?
Lacné podobenstvá: Tak ako minulé režimy…
Spájanie dobročinnosti a reklamy: Raz príde doba, keď bez komerčnej estrády, pricmrndávajúceho Klausa a tokajúcej moderátorky nikto nedá na nič ani korunu. Nedávajte (peniaze) na veľkohubé akcie, ale na vám známe, lokálne projekty v známych rukách…
Rotácia moderátorov: Nejsou lidi! Divák chce pravidelne vidieť „svojho“ herca, baviča, reportéra. Nadväzuje s nimi dôverný kontakt. Spájajte svoje nádeje s verejne sa predávajúcimi tvárami. Moderátor nie je guru, ale vycvičený a dobre platený podomový obchodník.
Odstavenie konkurencie výberom: Pošlite nám svojich kandidátov, svoje projekty, námety, podnety… My si vyberieme a už o nás nebudete počuť. Prispôsobíme ich a predáme ako svoje vlastné.
Speňaženie známej tváre: Kredit známej osobnosti má zaručiť kredit súkromnej firme.
Čarodejná palička osobnosti – nenahraditeľní mágovia spájajú vždy spoločenský záujem so svojou osobou: „Ľudia sa ma často pýtajú… Píšete mi…“; predvádzajú svoju skromnosť; v prípade, že ide o poradcu prezidenta, vyhlasujú: „Môj predchodca vám klamal, ja nebudem…“
Mágovia nikdy necitujú zdroje, nepoužívajú overiteľné tvrdenia, načrtávajú však vlastné vízie. Nenadväzujú na názor protivníka, začínajú vlastnou formuláciou problému. Nikdy neprekročia rámec korektného myslenia väčšinovej kultúry. Chvália urážkami, urážajú pochvalou.
Nasmerovanie a oprávnený cieľ
Pred manipuláciou verejného života zdanlivo niet úniku. Opäť sa objavilo delenie na my a oni. Objavila sa podvojná konotácia privlastňovacieho zámena „naši“. Naši prehrali, radujú sa ochranári, keď sa na nátlak zvonku zastaví atómová elektráreň Temelín. Ak ide (o prípadné) ohrozenie našej zvrchovanosti, sme presvedčení, že naši nás v tom nenechajú. Kto? (NATO, EÚ, Nemci či, nedajbože, Rusi?
My a oni splynú až vo chvíli, keď ide do tuhého. Vtedy prestáva byť aj Európa našou zasľúbenou krajinou. Zdá sa, že malé národy musí vždy niekto niekam dostrkať. Spory sa nevedú kvôli oprávnenosti, podstate manipulácie, ale kvôli jej spoločenskému významu. Posvätiť ju môže ušľachtilý zámer, oprávnený cieľ.
Preteky s Európou, ktorú manipulujú vlastné problémy, už dávno prebiehajú. Štartér sa nedostavil, každý beží ako vie a kade chce. Bojový pes slobody bol vypustený proti barančekovi rovnosti.
Vari najlepšie sa dá manipulovať ľudský súcit. Ani humanitárne organizácie už nedôverujú dialógu, kde niekto presvedčivo dokazuje a o niečo žiada, pričom masa načúvajúcich občanov vníma, uvažuje a napokon na čosi prispeje. Priama alokácia zdrojov už nezaberá. Je výhodnejšie usporiadať z verejnoprávnych prostriedkov nechutnú, manipulatívnu show, ktorá vynesie milióny. Prerozdelí ich strešná organizácia. Je to demokratickejší postup ako v prípade podpory Kuby za socializmu? Tam žijú predsa ešte chudobnejší, ešte zabudnutejší, ešte nešťastnejší. Obávam sa, že manipulatívna charita vytesní prirodzený (sú)cit občanov kamsi na okraj skutočného sveta. „Ak nás tiež dokážete tak výborne pobaviť, dostanete tiež!“ Organizácie a činnosti, ktoré nebúchajú na múr nezáujmu sentimentálnymi rekvizitami, sa stávajú nepotrebnými, nezaujímavými.
Hovorca nespokojnej, ale tichej väčšiny
Staňte sa hovorcami samých seba! Chcete mať lepšieho prezidenta? Mať nedefinovateľnú moc nad inštitúciami? Zastaviť život v parlamente svojím odhalením, diagnózou stavu spoločnosti? Zhromaždiť okolo seba rovnako zmýšľajúcich ľudí, dať im údernú silu, nájsť spoločnú hymnu? Chcete, aby sa vás, bezmenných, báli tí hore, hoci nemáte čas na vzdelávanie a nie ste drzí? Neverte, že niekto preberie za vás vaše starosti a podelí sa s vami o úspech. Nebuďte rukojemníkmi svojich hovorcov!
Manipulácia vychádza v ústrety osobnej slabosti, vytvára dojem všeobecnej frustrácie: podporuje stádovitú kolektívnosť, trikmi sobášneho podvodníka ponúka vstup do klubu vyvolených. Založte si vo svojom vnútre klub vlastnej spoločenskej sebaobrany. Skúste si povedať ja – a JA…
Nedovoľte, aby vám verejnoprávna televízia ponúkala programy financované sponzormi. Za svoj úplatok získali oveľa väčšiu protihodnotu: vašu pozornosť. Za vaše peniaze zákerne, skryto vychvaľujú vlastné výrobky. Dnes už v televízii skoro nepočujete vetu, ktorá by neobsahovala podtón manipulácie. Neútočím na gramatickú podobu, ale na spôsob využitia, na nedôstojnosť cieľa: vnucovanie výrobku, výroku, sloganu. Na zatajovanie ich ničotnosti, nevýhod, na potlačovanie konkurencie, na vytváranie „spotrebiteľského vákua“, tohto poľa večne neukojenej, detinskej umelej spotreby.
Chýba nám zákonná forma lobingu
Existuje pozitívna alternatíva zachovania nezávislého média – televízie, o čo neustále bojujeme? Východisko vidím iba v osobnej zodpovednosti, nedelegovanej nijakými organizáciami. Kto chce, aby ho vnímali ako nezávislú osobnosť, musí sa delegovať sám. Musí popísať všetky svoje záujmy, minulé i budúce, v médiách, v poradenstve, v podnikaní. Nielen na verejnoprávnej obrazovke. „Nezávislá“ osobnosť bez vlastných záujmov je podozrivá a protirečivá: „zvonka“ médiu nikdy nedokáže porozumieť. Akékoľvek zatajenie, pozabudnutie alebo odklon od deklarovaného záujmu nech je dôvodom na odvolanie z Televíznej rady. Tú nech tvoria iba odvolateľné osobnosti. Vravme tomu hoci legalizovaná manipulácia – lobing. Zákonná forma lobingu nám citeľne chýba. V reči tenistov je lob (regulérne zahratá) vysoká loptička, na ktorú protihráč nedosiahne. Česká demokracia skončila ako manipulačný priestor lobistov bez príslušných zákonov, vymedzujúcich, čo sa ešte smie a čo nie. Diaľnica do Ostravy, tanky do Tasmánie, protest do Ženevy, ospravedlnenie lobom Castrovi a vzápätí vyhrešenie za sankcie. Útočný lob zatiaľ stúpa a stúpa. Manipulácia koketuje s posvätnými pojmami slobody myslenia a slobodného trhu, ale robí všetko preto, aby z občanov urobila poslušné stádo s predvídateľnými potrebami. Iba Pána Boha zatiaľ nikto nepreloboval. Možno nič nepotrebuje. Alebo naopak, potrebuje všetko a všetkých. Ale aj na neho príde. Určite už na naň chytajú nejakú super mega kampaň.
VLADIMÍR MERTA
Literární noviny (krátené)
ILUSTRÁCIA – MIROSŁAW OWCZAREK