, a preto sú schopní lepšie sa prispôsobiť požiadavkám zamestnávateľov. Väčšina z nich tiež ovláda prinajmenšom základy práce s počítačom a do určitej miery aspoň jeden cudzí jazyk, čo pri stredoškolákoch nie je až také bežné. I tak sa však nepodarí každému absolventovi vysokej školy nájsť si zamestnanie podľa svojich predstáv.
Medzi potrebami zamestnávateľov a vedomosťami absolventov škôl je nesúlad
Často je pritom na vine aj fakt, že učebné plány našich vysokých škôl stále ešte v mnohom nezodpovedajú tomu, čo firmy od uchádzačov o prácu očakávajú. Tieto nedostatky sa však dajú napraviť aj ďalším štúdiom.
Jednou z neštátnych inštitúcií, ktoré ďalšie vzdelávanie absolventom vysokých škôl ponúkajú je aj Academia Istropolitana Nova. “To čo mladým ľuďom ponúkame, je v podstate postgraduálne vzdelávanie na úrovni magisterského štúdia,” hovorí riaditeľka AI Nova Zuzana Štefániková. “Naši študenti teda musia mať ukončené bakalárske vzdelanie. Ale pretože v postkomunistických krajinách zatiaľ ešte nie je delenie vysokoškolského štúdia na bakalársky a magisterský stupeň, väčšinu našich študentov tvoria absolventi vysokých škôl, ktorí si vyberú niektorý z našich ročných programov, aby sa ďalej špecializovali. Musia mať samozrejme primerané
znalosti anglického jazyka, to znamená vedieť v tomto jazyku bežne komunikovať.”
Do Európy s Európskymi štúdiami
Medzi najatraktívnejšie (a preto aj finančne najnáročnejšie) patrí odbor Európske štúdiá. I keď u nás je tento odbor ojedinelý, v niektorých európskych krajinách – napríklad Vo Veľkej Británii - je podobný typ štúdia na každej univerzite.
Štúdiom tejto špecializácie získajú mladí ľudia komplexné vedomosti zo všetkých oblastí európskej integrácie. Prednášky majú široký záber - od histórie a príčin procesu európskej integrácie, cez základy európskeho práva, až po spoznávanie zákonitostí európskeho trhu. Okrem toho získajú frekventanti kurzov aj veľmi dôležité a v praxi požadované zručnosti. Ide najmä o rozvoj analytického myslenia, schopnosti prezentácie, zdokonalenie sa v angličtine (aj v odbornej terminológii). Absolventi tohoto odboru sa budú môcť zaujímať o miesta v európskych inštitúciách, i keď pre mnohých z nich je štúdium v AI Nove najmä prípravou na ďalšie vzdelávanie v zahraničí. “Asi desať percent našich študentov ide každoročne študovať do Spojených štátov amerických, Kanady, Veľkej Británie alebo Francúzska a dosahujú veľmi dobré výsledky,” hovorí Zuzana Štefániková.
Iný spôsob štúdia otvára dvere inému rozmýšľaniu
“Aj na Slovensku má naša škola dobrý zvuk a o jej absolventov je záujem,” pokračuje pani Štefániková. “Dobrá tretina pracuje v štátnej správe, pretože ministerstvá si už budujú tie kapacity, ktoré budú potrebovať po našej integrácii do Európskej únie. Na všetkých postoch bude stále potrebnejšie poznať európske reálie a vedieť komunikovať s partnermi v EU. Ale takýchto ľudí dnes na Slovensku vyhľadáva aj podnikateľská sféra.”
Ďalším vyhľadávaným odborom je napríklad Aplikovaná ekonómia a finančníctvo, ale AI Nova ponúka aj študijný odbor Ochrana pamiatok. Študijných programov je päť, všetky sú ročné a každý rok nimi prejde asi 60 mladých ľudí. Prednášky sú samozrejme v angličtine, a pretože škola vznikla za účelom vytvoriť študentom také podmienky, ktoré by sa trochu približovali podmienkam štúdia na európskych vysokých školách, príťažlivým prvkom výuky je aj jej progresívny spôsob. “Študenti na prednáškach sa musia neustále zapájať, prezentovať svoje názory, a najmä naučiť sa systém prezentácie: zásady používania citácií, argumentácie.”