
FOTO – JÁN KROŠLÁK
Vedúca kancelárie podanie preberie, očísluje ho, zaregistruje, vytvorí spis, pripraví ho na prevzatie a podľa jeho charakteru ho pridelí sudcovi alebo súdnej tajomníčke.
Sudca preberie spis, stanoví ďalší postup a vráti spis vedúcej kancelárie. V tomto duchu to pokračuje.
Vedúca kancelárie v spisoch eviduje a spravuje všetky kroky, úpravy, lehoty a podobne. Spis sa preto k nej zakaždým musí vracať, čo veci komplikuje, ale hlavne zdržuje.
Podľa starého systému trvalo priemerne 85,5 dňa, kým sa navrhovateľ dozvedel, ktorému sudcovi bol spis pridelený, aké má číslo a čo bude predmetom pojednávania. Novým spôsobom to trvá tri minúty, ak navrhovateľ podanie zanesie osobne do podateľne. Ak ho zašle poštou, je to 15 dní.
Nový spôsob neumožňuje žiadne machinácie s prideľovaním spisu a tým sa obmedzuje možnosť korupcie. (kr)