Auvidis. Vivica Ganaux – mezzosoprán. Porpora, Broschi, Giacomelli, Galuppi, Hasse. Akademie für Alte Musik Berlin, René Jacobs
Šéfredaktor českého časopisu Harmonie Luboš Stehlík ponúka štyri tipy na cédečka vážnej hudby. Prvým z nich je Arias for Farinelli. Vydať nahrávku s áriami najslávnejšieho speváka-kastráta Carla Broschiho, teda Farinelliho, je z obchodného hľadiska určite výborný ťah. Farinelli sa stal slávny predovšetkým vďaka filmu. Otázkou je, kto má tieto árie dnes naspievať. Podobne sa pýta aj René Jacobs v jednej z dvoch pôvodných štúdií bookletu a tvrdí, že najlepší na to je ženský mezzosoprán. Argumentom je plný, guľatý a silný tón v spodnej polohe, ktorý kastráti (vraj) mali. To je určite jedna z devíz hlasu Vivicy Genaux, americkej speváčky aljašského pôvodu.
Leonard Bernstein: Jeremiah (Symphony No. 1)
The Age of Axiety (Symphony No. 2)
Divertimento Panther.
Michelle DeYoung – mezzosoprán, James Tocco – klavír, BBC Symphony Orchestra, Leonard Slatkin
Nahrávka BBC Symphony Orchestra s Leonardom Slatkinom je celá venovaná dielu Leonarda Bernsteina, známeho dirigenta a skladateľa. Z diel tohto autora, z ktorých sú verejnosti známe predovšetkým jeho muzikály ako napríklad West Side Story, dramaturgia zvolila diela pre orchester. Jeremiah je Bernsteinova prvá symfónia z roku 1942 komponovaná počas druhej svetovej vojny ako protest proti perzekúcii Židov Hitlerom. Druhá symfónia z roku 1949 je inšpirovaná rovnomennou básňou Angličana W. H. Audena a poslednou skladbou je Divertimento pre orchester z roku 1980. Je to skladba venovaná 100. výročiu Boston Symphony Orchestra.
Edgar Elgar: Variácie Enigma op. 36, In the South op 50. Introdukce a Allegro op. 47, Sospiri pre husle, harfu a organ op. 70
Universal Music.
Rainer Keuschnig – organ, Küchl Quartett, Wiener Philharmoniker, John Eliot Gardiner
Vzhľadom na to, že sa nemôžeme pochváliť nijakou zvláštnou znalosťou anglickej hudby a v našom repertoári sa takmer nevyskytuje, mali by sme byť vďační za každú možnosť rozšíriť si obzor, najmä ak sa ponúka v takej skvelej interpretácii, ako je nahrávka Viedenských filharmonikov s Johnom Eliotom Gardinerom.
Jean Baptiste Lully: Persée
Classic.
Paul Agnew, Anna Maria Panzarella, Salomé Haller, Jerome Correas, Vincent Billier, Monique Simon, Robert Getchell, Béatrice Mayo Felip, Laurent Slaars, Cyril Auvity, Bruno Rostand, Maitrise du Centre de Musique Baroque de la Chapelle, Olivier Schneebeli, Les talent Lyriques, Christophe Rouset
Francúzska baroková opera je určite náročnejšia než napríklad opera talianska. Najmä ak je prezentovaná v koncertnej forme. Ale aj tak sú diela, ktoré takéto sťažené podmienky ľahko prekonajú. Jedným z nich je práve Persée Jeana Baptista Lullyho. Nahrávka tejto tragédie lyrique (so šťastným koncom, samozrejme) pochádza z koncertného záznamu opery, ktorý bol vlani v Paríži pod vedením Christophera Rousseta.
Dagmar Pecková: Arias – Carmen
Supraphon.
Mozart, Rossini, Mascagni, Leoncavallo, Čajkovskij, Smetana, Bizet.
Dagmar Pecková – mezzosoprán, Roman Janál – barytón, Ivan Kusnjer – barytón, Valentin Prolat – tenor, Pražská komorná filharmónia, Jiří Bělohlávek – dirigent
Záznamy koncertov sú vždy veľmi háklivé, pretože sa na nich dá opraviť alebo vylepšiť len málo. Z tohto hľadiska dopadol záznam benefičného koncertu Nadácie Vize 97 Dagmar a Václava Havlových veľmi dobre. Dagmar Pecková na cédečku žiari, spevácke hviezdy spievajú na hranici možností a orchester s dirigentom sa bez problémov zhostil sprievodu aj svojich sólových výstupov.